Posts

Showing posts from September, 2014

BERSELINGKUH

BUAT PASANGAN ASYIK...

Banyak dah teman dengar,teman lihat,teman baca..
Tapi bukan teman ya..
Teman masih terkawal,teman masih waras!
InsyaALLAH,teman akan ok sampai bila2..
Teman tak mungkin berselingkuh,teman tak mungkin buat perkara lagha ni..
InsyaALLAH..

Nak tahu sebab apa?
Teman dah tua,anak2 pun dah ramai..
Anak sulung tahun depan,dah nak masuk 22thn ,yang ke dua 20thn,ketiga 18thn,keempat 11thn dan si kecik teman masuk 8thn.
Teman pun bukan kecil anak lagi..
Lagi beberapa tahun jeeeeeee..
Dah sah!warga emas.
Teman tak malu mengatakan teman dah tua,sebab memang dah tua pun!
Muka pun dah tak muda remaja,tulang belulang pun dah lenguh sana sini.
Masih muda ke tu?

Dari dulu,teman dah di ajar...
Bila kita dah bersuami,itulah dunia kita.
Bila kita minta cerai,tiang arasy bergegar!
Betapa ALLAH murka akan perbuatan tu.

Dulu2 masa teman muda2,gaduh kaluuu!mesti buat kelakar macam tu...
Masa tu,darah muda...
Masa tu,pantang di cabar!
Masa tu,tak fikir jauh...
Ingat cerai tu mudah, semu…

LUAHAN HATI SEORANG ANAK

Image
TAK KIRA APA BANGSA,AYAH TETAP DI HATI...

Citra ok?tanya teman sebaik nampak kelibat dia pagi tadi..
Dia jawap..
Ok kak..
Bila mayat ayah Citra di bakar?
Dia jawap..
Ahad petang kak..
Teman tanya lagi...
Bila sampai Penang?
Dia jawap.. pukul 2 pagi kak,nak dapat van mayat mahal kak,saya ambil dari Kedah murah sikit.Kalu sini tarra siap tiga ribu akak,Kedah sana,siap semua baru dua ribu setengah kak.
Teman hanya mampu kata..
Oooo....
Dalam hati,mana ada benda murah Citra!seluar dalam pun dah naik harga.
Teman tanya lagi..
Macam mana Citra sedar ayah dah mati?
Dia jawap..
Hari tu saya kerja sana tempat,pukul 1 tengahari ini macam,saya balik beri dia makan.Tapi dia lemah je..
Saya mahu beri dia makan nasi tapi dia tak mahu,saya tanya mahu susu kah?dia angguk lemah aje.
Saya keluar balik,cakap dengan dia nanti saya balik pukul 4,dia angguk je..
Pukul 4 itu macam,saya mahu belikan dia diaper,tapi suami saya telefon kata tangan dia sudah ini macam,(sambil tunjuk gaya tangan yang longlai)
Le…

BUNUH ANAK SENDIRI

APA MASALAH MEREKA AGAKNYA?

Siang tadi,kat paper ada keluar citer ibu bunuh anak sendiri yang baru je berusia 5thn.
Dalam hati...
Macam SETAN LAH mak dia ni..
Maaf teman termencarut sikit,teman sabo sebenarnya tapi adakalanya teman terlepas kata juga.
Mungkin perkataan SETAN tu manis sikit,adakalanya lebih dari itu pun teman pernah sebut!
Geram!
Marah!
Mak teman marah maki hamun bagai,tapi...teman insan biasa,tak lepas dari membuat dosa.

Sebelum ni,ibu mangsa ada buat laporan mengatakan anaknya hilang pada 20 sept lalu.
Bagaimana pun,dah buat dosa,cakap pun berbelit2,Kalau betul cerita anak dia hilang,pasti setiap pertanyaan polis jawapanya mesti sama walaupun 10kali polis tanya.
Lagi pun,mustahillah anak boleh hilang gitu gitu je..
Teman anak lima!bukan cakap sombong lah..Tak pernah lagi kejadian hilang dari mata.
Kalau ke mana pun!tangan anak2 di genggam hingga perpeluh peluh!
Tapi....si bodoh nak berurusan dengan si cerdik,inilah padahnya...tak sampai sebulan,semua terburai..

Siibu…

KELAS HAFAZAN

SABTU DAN AHAD
PUKUL 7.30 PAGI HINGGA PUKUL 6.00 PETANG..

Ustazah As tanya...
kak!masukkan Alif dengan Aaliya kelas hafazan?
Teman tanya balik..
Kelas hafazan apa?
As jawap..
Kelas hafazan saya buat lah kak..
Teman jawap...
Oooo tak tahu pula..
As tanya..
Anak2 tak bagi akak surat ke?
Teman jawap dalam keadaan serba salah.Anak2 ada bagi surat tu,tapi...biasalah,terus masuk beg dan lupa..
Ada..tapi akak lupa lah!Bila kelas tu?
As jawap..
Esok lah kak...
Akak hantar lah ya?
Teman ngangguk je,tak tahu nak kata apa lagi...
As sambung,tak perlu lah fikir2 UPSR bagai tu kak!suruh anak ngaji je...
Teman ngangguk je,juga tak tahu nak kata apa..
As sambung,suruh anak2 akak mengaji kak,jangan leka dunia je..Teman ngangguk je.
Dalam hati,betul lah tu!
Peliknya...teman tak lawan kan?
Nak tahu kenapa?
Sebab Ustazah As lebih pandai bab agama dari teman!
Muahahaha!

Teman ni,bak kata halusnya...
Budak2 belajar dapat ilmu!
Teman belajar dapat pahala je.
Pergi le keceruk rantau mana pun!sebaik habis us…

KLINIK HAIWAN

APA YANG PATUT KITA TAU..

Masa pertama kali teman masuk je.. Teman nampak anjing besar sedang di rawat oleh Doktor perempuan Cina dan pembantunya sebangsa dengan teman. Teman peluk Lucky erat,bukan apa..takut dia LARI bila nampak kelibat anjing tu.

Lama juga anjing tu di rawat.
Kenapa?
Deman dan perut keras..
Teman tak tahu tapi nampak anjing cukup letih.
Bila keluar,tuannya tahu teman orang islam dan tak boleh sentuh,dia usaha untuk jauhkan anjing tu dari teman dan anak2.
Teman bukan benci anjing tapi..teman dah terdidik untuk tidak menyentuhnya walau apa pun yang berlaku kecuali mungkin dalam keadaan terpaksa.
Insyaallah..
Bila turn teman,perhatian teman beri pada persediaan mereka untuk merawat Lucky.
Teman perhati samada Doktor tu tukar sarung tangan.
Pembantu membersihkan meja rawatan.
Dalam hati..
Jika mereka tak buat,samada teman meluahkan rasa atau teman balik.
Tu je..

Mata tak berkelip!
Tumpuan pada bilik rawatan sahaja.
Doktor tukar sarung tangan baru,pembantu mengelap meja …

AYAH CITRA MATI

CITRA PASTI SEDIH..

Citra pembantu teman..
Dah bertahun dia kerja dengan teman..
Seminggu 2 kali dia akan datang menyucikan rumah teman.Kalau tak ada Citra mahu rumah teman tak bermop!
Malaskan teman?
Nak tahu sebab apa?
Lemak dah tebal!Muahahaha!

Beberapa minggu lalu,dia kata..
Akak!ayah saya ada sini akak!
Teman hanya jawap...
Oh ya!bila ayah Citra datang?
Dia jawap..
Semalam..
Teman tanya lagi..
Kenapa tetiba dia datang rumah Citra?
Dia jawap..
Akak!ayah saya sudah tua,adik saya juga tak boleh jaga..
Teman tanya lagi..
Kenapa?
Dia jawap...
Adik saya bujang akak!dia hari2 juga kerja,kadang2 ayah saya duduk sorang akak!
Teman jawap..
Okalah tu Citra,untung Citra dapat jaga ayah...
kalau orang islam,dah dapat banyak pahala tau!
Citra hanya senyum je...

Bila dia datang,teman akan mulakan kata..
Ayah Citra sihat?
Dia jawap...
Sihat akak!
Teman tanya lagi...
Siapa jaga?
Citra kata..
Pagi saya sudah masak,nanti anak saya pergi sekolah pukul satu juga,sambung anak perempuan juga jaga..
Tem…

KISAH SEORANG KAWAN..

TEMAN TAK TAHAN DENGANNYA,TAPI DALAM DIAM DIA SAYANG TEMAN!
Subhanallah! Terasa bersalah.. Kata Ustazah As,dia selalu puji teman.. Dia kata teman baik,teman selalu nasihat dia yang baik2,jika ada masalah teman lah orang yang di akan cari. Termasuk sahabat baik teman... Dia kata...dia hanya ada kami tempat dia mengadu... So sweet... Terharu....
Subhanallah! Teman terpana! Teman termalu sendiri... Yang sebenarnya,teman tak tahan dengan dia,mulut dia yang LASER!tingkah laku yang kasar! Bagi teman  dia menjengkelkan.
Subhanallah! Bila keluar kenyataan macam tu,teman rasa macam nak pusing jam.Teman rasa bersalah... Teman rasa,teman dah prasangka buruk pada dia... Mungkin mulut dia bising tapi hati dia baik. Entahlah. Yang pasti teman rasa sungguh bersalah! Tak tahu nak kata apa lagi..
Teringat pesan emak teman... Jangan menilai orang pada luaran je,pandang pada hatinya.. Masalahnya! Teman tak tahu menilai... Bagi teman becok mulutnya,buat teman mual! kalau bercakap dia je le.. Kita tak te…

AKHIRNYA ANAK SEDARA TEMAN....

MENGENGGAM SEGULUNG IJAZAH.

Tahniah ka...
Mak Cik bangga dengan ika..
Ika yang dulu ditatang bagai minyak yang penuh telah dewasa kini.

Setelah sekian lama mengharungi onak duri sebagai pelajar..
Akhirnya telah menamatkan pengajian dengan cemerlang.
Tahniah sekali lagi...

Teman nak kongsi sikit sejarah anak dara teman ni..
Masa ibu dia mengandung 3 bulan,si ibu di jangkiti Rubella.
Penuh satu badan,ruam2 merah..
Bila ke hospital...Sah!dia telah di jangkiti Rubella.
Berulang alik le dia ke Hospital mencari kepastian..
Masuk bulan ke 5,keputusan masih tak keluar lagi...
Bertegang urat,berbalah pendapat!
Mengapa terlalu lama,keputusan hendak di beri...
Petugas kata..
Contoh darah kena hantar ke Kuala Lumpur En,naik keretapi,gedek,gedek,gedek...sebab tu lambat sampai,Kata mereka sambil menahan tawa.
Kami hanya menahan sabar di hati.
Dalam hati...tak kena kat muka kau!boleh le kau gelak2!

Hari berganti hari....
Genap 5 bulan..
Sah!Puan kena gugurkan kandungan,anak Puan berisiko cacat.
Berd…

KU JEJAKI SI NUAR..

SEKADAR TANYA KHABAR..

Hari ini hari santai teman...
Anak2 teman gi hafazan,yang lelaki tu gi sekolah...
Lepas balik hantar anak2,teman gi minum,suami teman tak mahu ikut serta katanya ngantuk..
Ok!
Up To U..
Teman ok je...
Dah terbiasa hidup sendiri,dah tak menjadi masalah pun...
Cuma tulah...
Kadang2 kita nak juga dia ada, ikut kita uruskan soal anak2,tapi dah penat kan?tak kan nak paksa lak?
Budak kecik boleh le kita paksa,dah tua2 macam tu...
Suka hati le!
Malas nak layan...

Balik dari sarapan,teman singgah gi nursery cina depan simpang tu..
Saja2 je menjamu mata...
Teman berkenan dengan sepokok dua,tapi...teman tunggu hari isnin,bila suami teman balik petang..
Tau2 dah ada pokok besar depan rumah..
Biasanya dia tak kisah,cuma teman suka buat kejutan!
Itu je...

Balik dari situ,teman singgah pula kat gerai tepi rumah Nuar,budak yang bermasalah tu..
Teman sekadar tanya keadaan mereka,sebab teman dah lama tak nampak mereka.
Budak2 tu mana kak?dah lama saya tak nampak dia lalu depan r…

TAHFIZ ATAU SEKOLAH BIASA

KEPUTUSAN YANG BUAT KITA SERBA SALAH..

Kak!jom masukkan anak2 Tahfiz?
Teman hanya pandang muka dia,dalam hati...ok juga!
Teman pernah bincang dengan suami,tapi suami teman diam je la ni,
Bukan dia tak suka,tapi mungkin dia tak serius memikirkannya.
Anak2 teman 3 orang pernah bersekolah di sekolah2 macam tu.Lepas berhijrah,kami kebuntuan nak cari sekolah2 Tahfiz memandangkan pekan ni asing dengan teman.
Teman datang dari selatan nun jauh di sana.
Tempat ini,benar2 asing dengan kami.
Sampailah ni,keluarga teman seriau memikirkan macam mana le nak maii ramai2 bila anak2 teman kahwin nanti..
Bayangkan?sampai kesitu akal mereka?
Teman urut dada je...
Teman kena belajar berdikari!
Yes!teman boleh!

Mungkin akal suami teman tak sampai ke situ.
Mungkin pada akalnya,cukup lah dengan sekolah agama dan besar sikit baru fikir mana yang patut.
Untung nya anak2,suami teman tak sanggup berpisah dengan mereka.
Walau hanya sebentar sahaja...

Bagi teman,sekolah biasa,sekolah agama atau tahfiz,masing2 ad…

ADAT BERJIRAN

JANGAN SUKA BERGADUH..

Pagi tadi,ada seorang sahabat telefon teman..
Dia tanya kenal tak si polan yang dok kat hujung jalan sana..
Teman jawap..
Kenal macam macam tu je..Kenapa?
Dia kata..
Dengar2 dia sakit..
Teman tanya sakit apa?nampak macam sihat je..
Dia kata...
Sakit orang buat....
Teman terpaku sejenak,sakit orang buat?sejenak je,lepas tu teman tanya...
Macam mana ghupe sakitnya?
Dia kata..
Tak sedar diri,lumpuh!
Teman tanya lagi..
Lumpuh satu badan?
Dia kata...
Ya!satu badan tak boleh bergerak.
Teman jawap...
Ya ke?saya tak tahu langsung.Kesiannya...Kenapa orang nak buat kat dia?saya tengok dia baik lah...
Dia kata...
Tak tahu le,dengar2 sebelum dia dok kat sini,dia dok kat Taman hujung tu,tau2 pindah ke mari,tak tahu le sebab apa..
Teman hanya mampu jawap...
Oooooo..

Kalau ustaz tahu,mesti ustaz kata...tak baik mengumpat!
Tapi ustaz,ini bukan mengumpat,tapi berbincang ustaz...
Ustaz akan kata...tak ada istilah berbincang!bercerita buruk orang itu maknanya mengumpat!
Tapi ustaz…

PESANAN UNTUN DIRI SENDIRI

MAKANAN YANG PERLU TEMAN AMBIL JIKA NAK TOLAK KENCING MANIS!

Oppps!teman belum ada lagi...
Cuma sebagai ingatan..
Siang tadi teman ada pekse glokus dalam darah,2 jam selepas makan...
Bacaanya bawah 8.
CANTIK!
Teman ingat 15!rupanya 8 je..
Masih ok dan masih di bawah tahaf selamat walaupun mak teman pesan..
Jangan suka sangat!
Esok kalau dah sakit,siapa susah?
Diri sendiri...

Ok mak,nanti kita jaga makan..
Kita  pun takut mati!
Emak teman kata lagi...
Orang cakap MELAWAN!
Teman jawap...
Mana kita ada lawan,kita dengar apa yang mak pesan tu....
Mak teman memang riuh!bab kesihatan dia cukup jaga!dia takut jadi macam dia...
Kencing manis,darah tinggi,semput...
Itu le yang mak teman trauma bab kesihatan diri ni.

Teman jumpa artikel ni,masa teman tengah baca Artikel MB Selangor yang baru...
Tahniah Azmin Ali,semuga anda lebih baik dari Khalid Ibrahim.

Makanan yang paling sesuai untuk pesakit kencing manis dan orang yang berisiko terkenal Kencing manis,macam teman le...
Teman ngaku,walaupun…

BIAWAK DULU...

Image
DAN BIAWAK SEKARANG!

Teman terkejut masa baca berita ni..
Ish,ish,ish...
Ganas gilla! biawak ni!

Seorang bayi hampir2 di baham oleh seekor biawak?
Beso mana teman tak pasti,tapi..mungkin lebih besar dari size bayi tu.
Kejadian berlaku di rumahnya di kuarters pekerja sebuah Resort di Pulau Tioman.
Bayi perempuan tu baru je berusia lapan bulan dan mengalami kecederaan yang parah!
Subhanallah!
Seriau teman membacanya.

Masa kejadian,si ibu meninggalkan sekejap bayi tu, kat ruang tamu untuk mengambil barang di tingkat atas rumah tersebut.
Tiba2 terdengar bunyi suara bayi meraung dengan kuat.
Si ibu bergegas dan ternampak biawak nakal tu sedang menarik bayi tersebut dengan kuku.
Subhanallah!
Ganas,ganas...



Aduhai...sakitnya,kulit yang mulus telah di kasari dengan kuku seekor biawak liar.
Kalau teman,mungkin kaku bisu seketika.
Kalau teman,mesti meraung sama tinggi dengan suara bayi tu.Itulah kekurangan teman....
HURU HARA!
Ingatan untuk semua ibu2,tolong lah tutup pintu.Malang tak berbau,ap…

PENIPUAN DI MANA2..

Image
ANTARA SEDAR DAN TIDAK,KITALAH MANGSANYA..

Kelmarin,teman ada catatkan pasal derma untuk jubah anak2 yatim.
Hari ini,lelaki tersebut beri pesanan ringkas kata jubah2 tu dah siap.
Dalam hati teman...
Cepatnya!tak sampai 2 hari dan siap?
ish,ish,ish...

Tengahari dia kata,dia dah ambil baju2 tu,cuma belum siap tudung sahaja.
Teman suruh dia hantar  gambar jubah2 yang dah siap tu,supaya teman boleh tunjuk pada suami.
Agak lewat,dia hantar gambar tapi teman tak boleh buka.
Teman kata...
Teman tak dapat lagi gambar2 tu...
Dia hantar lagi dan lagi sebanyak 4kali.
Teman tetap dapat maklum balas macam ni...


Apa maknanya tu?
Teman call anak sedara teman,dia kata mungkin komputer canggih teman tak boleh baca fail yang lelaki ni berikan.
Masalahnya!
Teman load gambar macam makan kacang je,siap edit lagi.
Teman hanya nak lihat gambar jubah2 tu,apa yang susah sangat?
Lepas tu..
Dia load kat FB dan teman boleh nampak jubah2 yang di pegang disebuah kedai pakaian.
Jubah2 tu bergantung dalam plastik.
A…

GARA GARA MASAKAN TAK SEDAP!

Image
SUAMI MENGILA!


Terperanjat teman!
Subahanallah!ada ke?boleh ke?
Hanya masak tak mengikut citarasa,suami dera isteri,kencing dan cerai talak tiga!
Pantasnya buat kerja...

Mereka bernikah 2thn lalu di negara jiran.Tak pasti le negara jiran di utara atau di selatan.Yang pasti awal2 lagi pernikahan dah bermasalah.
Suami sering memukul isteri atas kesalahan kesalahan yang kecil.
Kira lelaki ni memang sah!kaki buli..
Buka pintu lambat pun kena belasah!
Muahahaha!
kalau teman,pasti teman dah lama lari rumah.
Tak kuasa le teman nak layan suami macam ni...
Daripada kena sepak terajang,elok le teman balik kampung dok ngan mak teman.

Pertengahan Jun mereka bergaduh besar!
Isteri lari tapi...suami pujuk pulak!
Buat muka sardin,pujuk isteri supaya pulang ke pangkuannya.
Dah dasar lelaki kaki buli,tak lama kemudian,timbul balik perangai lamanya dan penderaan itu berlanjutan atas sebab2 kecil sahaja.

Kemuncaknya kejadian,hanya kerana masakan yang tak menepati citarasa suami,isteri di dera,di cukur k…

JERAGAT

Image
TETIBA TERFIKIR TENTANGNYA...

Jeragat teman keluar masa teman mengandung anak ke 4,jeragat tu keluar sikit demi sikit,lama2 dah setompok kat kiri kanan pipi.
kelam kabut juga le teman masa tu..
Awal2 lagi teman dah tukar produk pencuci muka,teman guna SK-ll,lama juga teman gunakan produk ni,namun hampa.
Selepas bersalin teman guna pula Olyn jenama Malaysia anak tempatan.
Beberapa bukan tak berkesan juga..
Teman tukar lagi!
Kali ini Dermologica...
Lama teman bertahan,namun jeragat dua tompok tu tetap kental di situ.
Teman cuba lagi....
Kali ini teman jumpa Doktor!
Doktor kulit cadangkan teman guna produk dia..
Akhirnya,teman tukar kepada Neostrata....
Tetap sama...
Teman mula bosan..
Teman dah kecewa...

Walaupun teman kecewa,jeragat tu buat teman tak tenteram!
Pada teman,baju cantik,bibir merah menyala..
Tapi pipi ada dua tompok jeragat..
Teman tak rasa ianya hebat!malah buat teman tak yakin pada diri sendiri.
Apatah lagi,suami kadang2 panggil teman si tompok!
Lagi buat teman membara!

CELOTEH ANAK ANAK

BILA HABIS CUTI SEKOLAH

Sebaik cuti bermula,anak2 teman suka sungguh!walhals seminggu je,suka dia macam cuti tu setahun!
Bila percutian hampir tamat.
Dada mereka dak duk dak duk.
Nampak beno anak2 teman ni ketegori kanak2 yang malas pergi sekolah.
Walaupun hari2 bangun pagi tak mendatangkan masalah.
Itu belum cukup menunjukkan mereka peminat sekolah tegar.

Esok bangun pagi pagi tau!pesan teman...
Keduanya hanya diam  membisu.
Teman tanya..
Kenapa?
Alif jawap..
Cube le tak ada sekolah.Semua orang tak payah gi sekolah.kan best!
Teman jawap..
Kalau tak ada sekolah,tak ada le TV,games bagai!orang semua dok atas pokok lagi..
Alif cakap lagi..
Bukan macam tu!cube le tak payah baca buku..
Teman jawap..
Kalau tak payah baca buku maknanya semua orang bodoh lah!
Alif kata lagi...
Bukan!bukan macam tu...
kalaulah tak ada sekolah,tak ada buku...agak2nya ibu nak suruh Alif buat apa?
Teman jawap..
Korek hidung 24jam!habis dah malas sangat!
Keduanya ketawa mengilai.
Mana boleh korek hidung 24jam?
T…

SAMBAL HITAM...

RUPA BURUK RASA...NYUM NYUM..

Pertama kali rasa,oklah..
Dua kali rasa...ok juga!
Buat tambah rasa..

Pertama kali rasa,kakak teman beri hasil tangan adik iparnya.
Boleh lah...
Kali kedua rasa,adik teman dari Kolompo beri...
Rasanya pun sedap.
Masa tu teman makan dengan sambal sardin.Fuhh!bergetar iman.

Kelmarin masa singgah rumah adik,dia beri teman satu mangkuk kecil.Dia order dari rakannya dengan harga RM10.00 setiap satu.
Adik teman kalau bab makan beri kat dia..
Kecil beso badan dia bila membayangkan keenakkan makanan yang dia pernah makan.
Kalau badan di kecikkan,maknanya makanan tu sedaaaappppp nau!
Kalau badan dia sama je size,muka kendur tak berseri,maknanya tak sedap le tu.Tak payah le pergi...
Buang masa je le...

Sambal hitam yang dia beri teman,katanya sedap bukan kepalang!
Teman tak sabar nak merasainya.
Masa sampai rumah,satu persatu barang di keluarkan.Teman nampak sambal hitam dah terkeluar dari plastik.Teman ambil dan letak kat belakang kereta suami.
Selesai semua...
Te…

BUAH DADA DIA ADA 3 LE..

Image
TAK PERCAYA?

Teman jumpa gambar ni sat tadi..


Namanya Jasmine tridevil,bemukin di negeri Paman Sam.Tahu ke maksud Paman Sam tu?
Teman pelik lalu cari tahu..
Ooo...Dok kat Amarika Syarikat.Negara yang mendapat jolokan Paman Sam (Uncle Sam)
Tau ke kenapa AS di beri gelaran macam tu?
Maii teman terangkan,kita lupa sekejap perempuan nenen 3 ni dulu...
Gini...
Dulu2 ada manusia bernama Samuel Wilson di lahirkan di Arlington pada 13hb Sept 1766.Pada usia 14thn,dia menjadi sukarelawan berjuang bagi negaranya.Bila dewasa,dia buka kemasan daging di NY.Dia bekalkan bertong ting daging bagi tentera AS dalam perang 1812.
Pada tahun yang sama,setiap barangan untuk tentera AS di beli di Troy,NY oleh Elbert Anderson (kontraktor pemerintah).
Setiap barangan akan di periksa oleh dua saudara,Ebenezer dan Samuel Wilson.Setiap barangan tu akan di tandai inisial E.A-US.
Bila di tanya,pekerja2 akan bergurau dengan mengatakan E.A sebagai Elbert Anderson san U.S sebagai Paman Sam yang sepatutnya di sebut seb…

MADRASAH ANAK2 YATIM@RUMAH ANAK2 YATIM

BAGAI CENDAWAN TUMBUH!

Kat tempat teman je ada banyak sangat rumah2 macam ni..
Teman tak tahu le ketelusannya.
Ada banyak cerita2 yang kita rasa tak patut di dengari umum.
Ada cerita2 penyelewengan dana
Ada cerita anak2 yatim terabai
Pendek kata....
Macam2 cerita busuk yang kita sering dengar.

Dalam diam,ada sebuah rumah anak2 yatim di Baling Kedah add teman untuk jadi rakan FB.
Teman tak menolak,malah teruja!
Bukan sahaja orang suka kawan dengan teman,rumah anak2 yatim pun turut suka!
syukur..
Teman selalu lihat status dan aktiviti2 yang mereka sering adakan.
Tak lupa juga,status mohon bantuan serba sedikit bagi menampung kehidupan mereka.
Tak di nafikan,mereka pasti susah untuk dapat pembiayaan kerajaan.
Rumah2 macam ni,selalunya di jayakan hasil dari pungutan derma orang ramai.
Dari hasil orang ramai mereka hidup.
Dari ihsan orang ramailah mereka mendidik anak2 yatim ini.
Syabas untuk mereka2 yang berhati mulia ini...

Dalam status terbaru..
Dia mohon jasa baik kita untuk pembayaran…

AKTIVITI HARI SABTU

TENGOK WAYANG!

Dulu......
Tak berani nak masuk panggung wayang kat Sitiawan ni,menakutkan!
Filem pertama anak tonton tanpa teman di sisi ialah....
CICAK MAN!lakonan Syaiful Apek yang dah tak bersinar lagi tu...
Kenapa teman tak ada sama?
Senang je jawapannya...
Teman tak minat,teman tengok panggung wayang tu macam tengok rumah hantu lagaknya.
Bila anak2 balik...
Ibu!panggung wayang dia busuk!bau hancing!eeee gelilah!
Selepas tu...
Kami jarang pergi lagi...

Sehinggalah,panggung wayang tu di naik tarafkan menjadi 3 bintang!
Apa?
3 bintang?siapa yang bagi bintang tu?
Teman le...siapa lagi?
Kalau dulu,simen atau carpet teman pun tak tahu...
Yang pasti bau busuk sebagaimana anak2 perkatakan.
Sekarang dah cantik,ada carpet kaler merah..
Kalau bawa sedara mara kira tak malu le...

Teman masuk panggung boleh kira dengan jari tangan,kalau masuk pun setakat tengok cerita2 kartun temankan anak2 kecik teman.
Walaupun panggung tu cantik dan telah di up grade kan!
Tapi...masyarakatnya masih belum me…

KUCING DAN ANAK ANAK

Image
MACAM MAIN ANAK PATUNG KUCING JE...

Dia yang minta berulang2 kali untuk bela kucing.Dari kecil dia seorang sahaja yang suka kucing.Yang lain,nampak kelibat kucing pun menangis macam nampak hantu!
Ibu!boleh tak saya bela kucing?
Itulah ayatnya acap kali nampak kelibat kucing di mana mana.


Kucing dengan teman tak asing.Teman suka juga kucing.Tapi...
sejak dua menjak ni je tak suka kucing.Bukan sebab apa...
Malas nak uruskan najis dan masalah lain.
Semakin tua,teman semakin malas sebenarnya.
Rumah mesti kemas sebab teman mudah bosan dengan keadaan yang lintang pukang.

Demi dia...
Teman buka hati buka minda untuk menyayangi binatang kesayangan Rasulullah s.a.w.
Kami beli seekor di Pet Shop.Dengan harga RM1200 untuk seekor kucing,di campur dengan barangan2 lain...Hampir RM2000 juga duit suami teman melayang.
Demi dia...
Kami rela..
Asalkan dia bahagia.

Demi dia...
Teman bebaskan kucing yang di beri nama LUCKY tanpa kawalan.Tapi dalam rumah je..
Belum lagi dia terbiar di luar rumah.
Teman b…