Posts

Showing posts from March, 2015

GST VERSI KASTAM

Image
GST..GST....




Sana sini orang pok pet pok pet pasal GST.
Semua orang kalut!
Semua orang takut...
Teman tak terkecuali..
Hanya suami je bekerja,teman dok rumah jaga anak2 dan jaga rumahtangga.
Bila perbelanjaan bertambah,pasti suami teman pening kepala.

Apa nak buat...
Hidup perlu di teruskan.
Apa pun halangan kita kena tempuh juga.

Sahabat tanya..tak ulas pasal GST?
Teman jawap...
Ulas saya tak kemana pun.Kalangan kita je,kerajaan tetap teruskan.Pendemo di tangkap,di simpan berhari2 di lokap.
Rafizi yang handal tu pun kena!
Hahahaha..makin lama kita jadi pak turut je le.
Teman sokong pendemo2 tu,kalau tak buat macam tu!Siapa nak layan dan siapa akan tahu masalah kita.Pada teman,kita bersikap adil tu lebih baik.Biarlah pendemo tu buat kerje mereka yang pasti mereka menyampaikan isi hati kita juga.Kalau berjaya faedahnya kita juga yang rasa.Jangan kutuk mereka,sebab mereka dunia akan berubah.Kalau harapkan kita...prong prang balik pokok je le.

Hari ini teman ngaji,balik ngaji terus beli …

GELAGAT PEMANDU TEKSI

TAK KIRA DI MANA!MATANYA HITAMNYA ADA LAMBANG RM SAHAJA.

Siang tadi teman ikut suami ke Kuala Lumpur,bandar yang sangat2 pesat membangun.Banggunannya tinggi mencakar awan,penghuninya berbilang bangsa,ada putih,hitam dan cekelat!
Teman ambil kesempatan untuk ikut bukan suka2,tapi  niat hati nak ziarah emak sahabat baik teman yangs sedang gering di sana,yalah kan?masa suka kita sama2,bila dia sedih tak kan lah teman dok goyang kaki je.
Janji suami...
Kita bertolak pagi,sampai KL,lebihkurang pukul 10.30 pagi terus gi ke Columbia Hospital Shah Alam.
Dalam perjalanan,rakannya ajak berbincang sebelum berjumpa SESEORANG atas urusan kerja.
Suami teman kata..pergi petang lah!takut tak sempat nanti.
Teman hanya mampu kata OK!

Lepas makan pagi di Restoran Mak Cik garang di Sitiawangsa,kami ke rumah adik untuk melepaskan lelah barang seketika.(ayat tak boleh blah!)
Pukul 12.30 tengahari kami bertolak ke KLCC.
Mall yang meriah untuk orang kaya kaya!
Sahabat kata...mana ada untuk orang kaya raya?wa…

KUCING KUCINGKU..

Image
SI TOM DAN SI LUCKY

Keletah!
Macam2!
Ngada2!
Dan....
Tahu makan sahaja!

Sekor kuat makan dan sekor sangat lincah bertenaga.


Masa beli,usia baru lebih kurang 3 bulan,dan sekarang usianya dah masuk setahun kot?
Sahabat tanya kenapa ada KOT?
Teman jawap...sebab jawapan saya tu TAK PASTI.
Sahabat kata lagi..kata sayang sangat?umo kucing pun tak tahu!
Teman jawap...saya tak kisah pun umo dia berapa !kalau boleh saya nak dia jadi kecik je,tak payah beso2!
Sahabat kata lagi...Banyak lah!kecik lawan beso lah!

Masa teman awal2 beli dulu..
Dia kecik je,tapi dah pandai buka selak sangkarnya (betul ke pengunaan bahasa teman ni,sangkar?reban?entahlah....teman keliru atau teman tak tahu!),terkial kial tangannya menguis penyelak pintu hingga terbuka.Lepas buka je pintu...apalagi!Lucky akan lari jauh jauh.
Lucky sekor kucing yang ego sikit,
Bila teman panggil...tobat lahom le dia nak datang.Kalau datang pun,mungkin terpaksa takut teman tak kasi makan lagi kot?
Sahabat kata...ya ke?tendangkan je!
Tema…

SEMBANG KEDAI KOPI

YANG PALING MENARIK.

Pagi tadi,aku dan suami minum pagi bersama.
Kami di datangi seorang rakan sekedai kopi.
Dia menyapa ramah sekali.
Katanya...
Boleh I duduk?
Kami angguk mesra.Kita kan 1MALAYSIA.Cina India sama sahaja.
Dah itu mahunya.

Satu topik ke satu topik dia bercerita.Dalam banyak2 temberangnya..
Ada satu tajuk paling aku gemari...
Orang China nak jawatan PERDANA MENTERI.
Katanya...
Kita olang China,tak mahu jadi PERDANA MENTELI,Itu kerja aa,boleh buat kita MATI oooo!
U olang Melayu jangan takut.Itu jawatan kita memang taluk tepi maa...U olang sendili fikir maa..Amacam kita boleh jadi PERDANA MENTELI?kerusi pun tak banyak maaaaa!Kalau kita mahu juga,kita kena berhadapan dengan Sultan ,Agung....banyak keleje maa..
Ini hal,bukan keleje mudah maa..
Hahaha..gelaknya besar!
Kita olang China,mahu wang sahaja!mahu bisnes!
Kita olang China,sulah lamai beli haltanah di lua sana.U pun boleh beli maa..Ini Malaysia sudah TELUK!
Kita olang China,tiada fikir apa2 lagi.
Ini Malaysia akan ja…

KEKADANG KITA SEDIH...

KEKADANG KITA GEMBIRA....

Bila kita sedih,kita sendiri tak tahu nak luahkan pada siapa.
Teringat pesan ustaz,kalau kita nak luahkan perasaan,jangan cari manusia,tapi cari TUHAN.Kalau masih manusia yang kita cari....
HABISLAH!...
Makin kusutlah masalah.

Bila kita gembira,mungkin.....kita sekadar mampu kata...alhamdulillah...
Bila kita gembira,mungkin ramai boleh tumpang suka.Kawan2 pun ramai yang memuji.Almaklum...manusia.HIPOKRIT!
Tapi...
Bila kita sedih,hanya ALLAH sahaja yang tahu,dan faham apa jua yang tersirat di hati.Hanya ALLAH yang dapat mententeram dan memberi pertolongan.
Manusia hanya mendengar,tapi tak pasti mereka boleh simpan rahsia atau mereka boleh bantu kita.
Bab meterial mungkin ada yang masih sudi,tapi bab dalaman...
Percayalah!Hanya ALLAH tempat kita mengadu.

Kekadang terfikir...
Mengapa ALLAH duga kita?
Teringat pesan mak...
Sebab ALLAH nak uji kesabaran ,ketaqwaan dan keimanan kita
Kadang2,kita tak mampu nak tanggung semua tu.Kita jadi hampa sangat2.
Namun,jauh di…

PERUBATAN ISLAM

Image
YANG TAK PERNAH TEMAN KETAHUI...

Kelmarin adik teman tanya..
Pernah tak dengar perubatan islam?
Teman jawap...pernah!macam kat Darus Shiffa?
Dia jawap...Pandai!senang nak cerita....

Teman tanya kat dia..apasal?
Dia jawap..gini,semalam...kita bawa anak kita gi kem motivasi anjuran Ustaz Ahmadi kat Kajang.Kita jumpa ramai budak2 sebaya budak2 ni ada kat situ.Ada yang tak nak sekolah,ada yang tak minat keje,ada yang degil melawan mak bapak.Lagi satu..dulu2 akakkan pernah mimpi air.
Teman jawap..betul!tapi dah lama.Lagi pun kalau mimpi air orang kata..rezeki.
Adik teman jawap...tak lah!ustaz kata petanda tak baik.
Teman si lurus bendul hanya mampu kata...Ya ke?tak tahu pun....

Untuk pengetahuan,teman ni bukan lah minat sangat nak tahu bab2 ghaib ni,Teman malas nak fikir.Teman malas nak fikir jin tu ada mata ke ada tanduk ke,yang teman tahu...teman akui alam ghaib tu ada,hanya kita tak perlu taksub mengenainya.
Adik teman kata lagi....minat tak nak cuba?
Teman berkira2,teman serba salah...…

HINA HUDUD

Image
TERSALAH SUKA!HATI LUKA....
TAK TOBAT MASUK NERAKA..




Tak nak komen apa2...
Atas2 sebab inilah...
DIAM LEBIH BAIK DARI BERKATA KATA..
Tak tahu jangan pandai2 komen...
Teman tak nak kutuk apa2..
Perkara asas pun anda tak buat,pandai pula anda nak komen panjang lebar mengenainya.
Memperlekehkan agama sendiri.

Dengar2 ada pihak mohon maaf...
Macam tulah corak gurauan kat Malaysia.Dah terlepas cakap,susun jari sepuluh.Mereka tahu orang islam kat Malaysia ni baik2,mereka tahu....orang melayu islam kat Malaysia ni tak sekeras di luar sana.

Sahabat kata...
Masalahnya....orang kita kot?
Teman jawap...itulah pasal!jangan salahkan orang lain,salahkan diri sendiri.Orang lain mencuba nasib,jika kita sambut....
Inilah jadinya.Agama sendiri pun sanggup perlekehkan.
Kelakarlah wehhh!
Teman tak nak kata apa2 lah...
Teringat kata2 SARAH,dari Hindu ke Islam...
Banyak perkara yang buat dia sesal tak sudah.Dia cemburu kerana kita kenal islam awal darinya.
Sejak kenal...islam...
Dia tak pandang arah lain.D…

SESEKALI KU LI BERSUARA..

Image
RASA JANTUNG MACAM NAK PUTUS!


Kakak tanya..APA?
Teman jawap...ekonomi negara TENAT!
OMG!OMG!...macam mana tu?GST akan mula april ni?Rakyat seolah  menunggu hukuman gantung!berdebar lagi pagi kemalam,lagi malam ke pagi!..

Kakak teman tanya...
Malaysia baru beli JET kan?
Teman jawap...ya...
Kakak teman orang kampung,dia tak tau apa2,yang dia tahu....Najib adalah Perdana Menteri,isterinya yang cantik sentiasa di sisi.
Tu je yang dia tahu....
Opps!lagi satu,dia hanya tahu pasal BRIM je.Tu pun sebab tiap2 pagi ada iklan mengenainya.Tapi dia tak dapat,walaupun dalam hati sentiasa berharap...semuga pihak berkenaan meluluskan rayuannya.

Ku Li mencadangkan agar penangguhan GST perlu di buat segera,memandangkan ekonomi dan kewangan negara sedang berada dalam keadaan paling teruk!
Kakak tanya lagi...
Dah tahu tak ada duit kenapa beli JET?
Teman hanya sekadar jawap...ENTAH!

Ku Li kata lagi...rakyat sedang berhadapan dengan krisis kewangan paling teruk dan bebanan hutang isi ruamh yang tinggi!seba…

BOUCER AEON

SETIAP MINGGU SAHAJA.

Teman belanja barangan dapur minggu lalu.
Teman beli banyak!
Hampir RM1500.00!
Juruwang kata...nanti akak ambil baucer tau!
Teman angguk,dalam hati,kejap lah!nanti nak balik baru ambik.

Teman makan,minum
Dan balik...
Hahahah!nampakkan permainannya?
LUPA!

Siang tadi,masa nampak sahabat pegang baucer tu.Teman mula ingat...ALAMAK!tak ambil baucer semalam!
Teman pergi ke kaunter pelanggan.Teman cerita masalah teman.
Mereka kata...
TAK BOLEH!
Teman menyaran lagi..
Tak kan le tak boleh?banyak ni!RM1500.00.
Budak2 kat situ kata...tak boleh kak...
Teman menyaran lagi...boleh le?Aunty terlupa!
Mereka tetap kata...Tak boleh Puan..
Dengan rasa kekecewaan paling menebal!teman pun balik.
Dalam perjalanan teman tak puas hati!
Teman call talian bebas Aeon..1300 80 2366.
Teman cerita dengan harapan...mereka kata,boleh puan,sila datang ke Kaunter pelanggan kami.
Itulah hajat teman...
Lepas tanya macam2,lepas teman tunggu lamalah juga,Akhirnya...
Jawapan yang di tunggu tunggu dah t…

ZIARAH RAKAN

YANG BARU PULANG DARI MEKAH,MADINAH.

Dia balu kepada rakan suami.
Anak 5 tapi dah besar2 belaka.Paling kecil 15thn,paling besar 23thn.
Suami tinggalkan dia,3thn lalu.
Sejak tu dia hidup sendiri,mengharungi hidup hanya dengan anak2.
Kami hanya mampu melihat dari jauh,dan sesekali menyinggah bertanya khabar.

Untungnya dia...
Suami tak tinggalkan dia kesusahan,walaupun suami pergi....hidup mereka terbela dengan harta yang ada.
Orangnya cantik,dan berakhlak baik.
Teman berani kata....
Dia memang baik,tak pernah mengumpat,tak pernah mengajak buat perkara2 lara.
Selepas suami pergi,dia sendirian.
Mula menjauhkan diri dengan kami,tapi..
Kami faham..
Dia bukan lupa diri tapi tak mahu menyusahkan orang lain.
Sesekali kami jumpa,dan kami melayannya dengan baik.
Kami sentiasa ingin lihat dia gembira dan rasa di hargai.

Hasrat untuk menunaikan umrah dan lama di semat dalam hati,dek tak sesuai dengan masa,dia abaikan sahaja.Sehinggalah hasratnya tercapai pada awal bulan ini.
Sebelum pergi,kami dat…

INGATAN UNTUK ANAK2

DANDANAN JANGAN BERLEBIHAN.

Semua orang akan berdandan,untuk kelihatan bersih dan kemas.
Masa remaja,berdandan untuk memikat.Itu pun tak le berlebihan,sekadar lipstik dan celak je.
Masa bernikah,teman jahil lagi,bersolek macam lagak pengantin yang lain.Bergincu.berwarna warni kat mata,merah di pipi.Pendek kata.....subhanallah!lain dari biasa!
Tapi..itu semua kerje mak andam,kalau ikutkan hati....
Pakai macam biasa je.
Dek sebab jahil,teman ikut2 juga apa yang orang lain buat.
Pada teman sekali dalam hidup,mungkin ALLAH ampunkan.
Sahabat kata...
Hukum tetap hukum!
PAP!macam kena tampar kat pipi,Ya ALLAH ampuni kesilapan kami.
Sahabat kata...tulah,suka ikut2 tanpa ilmu.
Teman hanya mampu jawap...yalah,saya tak tahu..
Sahabat tanya lagi...tak kan lah mak pun tak tahu?
Teman jawap...saya tak akan salahkan mak saya,masa tu saya yang buat keputusan.Kalau mak saya tak bagi pun mungkin saya sendiri yang nak juga di solek macam pelakon opera.Almaklum...sekali dalam hidup.
Sahabat balas...DEGIL…

BILA SUAMI BERCINTA LAGI..

Image
DUNIA MAKIN HANGAT!


Masa teman baca cerita ni,teman tahu....
Hati isteri dah terluka..
Masa teman terjumpa kisah ini,teman tahu....isterinya dah pergi jauh dari sisi sang suami.
Pada teman...
Sampainya hati..
Sanggup buat macam tu kat isteri.
Walhal....dah 13thn hidup bersama,akhirnya...satu apa pun tak nampak!
Suami tinggalkan dia sendirian menjalani kehidupan.

Satu yang teman tak setuju.Jika dah berjaya runtuhkan rumahtangga orang,jangan le tulis2 macam tu.Jangan le hina orang lain dan bertepuk tangan konon2 menang.Walhal....hanya dapat bekas si Siti je,kalau teman di perlakukan macam tu,teman tak akan nangis walau setitik air mata pun,pergilah!tak perlu nak kata bukan2.
Yang teman nak tahu....
Semua kos akan teman sisipkan kemudian.
Kos termasuk rumah,pengangkutan dan lain lain akan teman tuntut.
Itu hak teman kan!
Teman akan sisipkan semua kebajikan anak2.Pada teman,jika dah bersedia nak berbini baru,biarlah semuanya nampak sempurna.Nak kahwin sangat kan?
Biasanya..
Orang mampu je…

WHATS APP

KADANG2  OK JUGA...

Teman tak aktif sangat,kadang2 kalau ada masa atau sambil tunggu anak2 balik sekolah.Teman baca juga kawan2 berceloteh.
Oklah...mereka sekadar bergurau dalam bentuk ayat2 yang ringkas.
Kadang2 bangun tido,tengok lampu merah tu tertera 500!
Dalam hati...diaorang ni tak tido ke?
ish,ish,ish...
Teman dah mimpin macam2!diaorang masih segar bugar.

Baru2 ni,admin temui bekas rakan lama.
Nampak je nama dia,dalam hati...macam ku dengar nama ni,tapi siapa kah?
Jenuh memikirkan siapa gerangan.
Lama juga...baru teman ingat,oooo dia ni!
Ada tu laaaaa ni teman tak ingat2,kesian juga...
Dia kenal kita,kita pula tak kenal dia!
Tak adil,tak adil....

Dalam pengamatan teman,dalam group...kita berbual atau kita menulis seolah2 kita berada didalam zaman kita dulu.
Pemikiran pun masih anak2...
Nak tahu kenapa?
Hanya kenangan itu yang kita ada.
Diaorang kutuk teman ,rambut kembang,baju singkat..
Mula2 teman malu,tapi...teman fikir balik.Itu gambaran yang mereka ada untuk teman.Kenapa me…

MEE KANTONIS PUNYA PASAL..

ANAK TEMAN KECEWA LAGI.

Anak teman paling cerewet pada makanan.
Dia akan makan apa yang dia suka sahaja.Sebut nasi,seolah olah satu benda paling menyeksakan.
Orang semua tegur teman...
Dia tak makan nasi ke?
Teman jawap..makan tapi tengok2 lauk.
Sahabat kata...susah lah macam tu!
Kalau ke mana sahaja,mee maggi mesti teman bawa sebagai bekalan di kala di perlukan.

Kalau dia dengar orang bertanya tentang sikap cerewet dia tu,pasti dia tak suka...
Dia selalu kata...kenapa orang sibuk nak tahu?Alif makan nasi atau tak?
Teman hanya diam je,pening nak jawap...
Pada teman,mereka pelik,Nasi makanan ruji rakyat Malaysia tapi tidak baginya.

Sebaik perkenalkan satu menu,jika ianya memenuhi citarasa,dia akan makan hari2!tanpa jemu.
Begitu juga mee kantonis masakan dari kedai yang tak asing di kawasan teman.
Bila makan kat situ,pasti Mee kantonis teman order untuknya dan si adik.

Di kawasan tempat teman ada kedai2 makan yang bagus,namun masih tak dapat memikat hatinya kecuali sebuah di hujung sana…

CELOTEH ANAK

KFC OOOO KFC....

Anak teman teringin nak makan KFC.
Balik sekolah,teman hantar dia di depan Giant dan arahkan dia pergi sendiri.
Bukan teman abaikan anak,tapi sesekali teman nak juga tengok dia berdikari.
Dia tahu apa yang dia kehendaki dan tahu apa yang patut dia lakukan.

Dalam tempoh 10 minit atau 15 minit,dia datang balik kat kete dengan muka masam mencuka.Dalam hati,apa yang kurang,tak kan lah,duit tak cukup sebab teman bagi dia sekeping RM50.00.
Sebaik dia masuk,teman tanya..
kenapa?mana KFC?
Dia jawap..Tak payahlah!tak payah beli lah!Alif dah tunggu lama,tapi orang tu tak panggil2,dia panggil orang yang belakang Alif.Alif tunggu lama tau!BENCILAH!mentang2 Alif budak2,diaorang tak layan pun!
Teman diam je,teman tak boleh mencelah sebab marah dia dah tahaf gaban.
Dia kata lagi...
Alif dah tunggu depan lama tau?
Teman pujuk lembut..Tak pe,kita ambil adik dulu,nanti kita beli KFC kat Aeon pulak!
Dia jawap..tak payah lah!tak de mood nak makan!
Dalam hati teman berkata....hahaha,jaran…

MAK TEMAN PESAN..

HATI2 BILA NAK MASUK BILIK AIR..

Mak teman garang!walaupun dah masuk 75thn,kegarangannya terserlah.
Mak teman selalu pesan kat kami adik beradik macam macam!
Walaupun garang,tapi mak teman baik orangnya ,tak suka merunggut,tak suka mengadu domba,tak suka puji anak ini puji anak itu.
Padanya...kami semua sama sahaja.
Kalau jahat...kamilah!
Kalau baik...kamilah juga!
Tiada siapa yang baik dan tiada siapa yang jahat.

Setiap malam...
Mak teman akan bangun,solat dan doa untuk kami.
Terima kasih mak....

Siang tadi,mak teman call..
Macam biasa teman akan suruh dia letak telefon dan teman call balik.
kau gi mana?tanyanya tanpa salam.
Kita kat bawah,mana nak dengar bunyi telefon jawap teman selamba.
Ada apa hal mak?tanya teman pula.
Mak nak pesan,kalau masuk bilik air baca doa tau!jangan kelam kabut,mulakan kaki kiri dan keluar kaki kanan tau!kau jangan gopoh2 tau!nanti kalau jatuh!siapa susah?anak2 kecik lagi!
Teman akan jawap...oklah....
Tapi...nada teman tu dia tak suka.Dia akan sambung lag…

SESEKALI PUAN PAHANG BERBUNYI..

Image
TERASA GETARNYA.



Hanya segelintir je yang boleh sindir atau menyatakan sesuatu dalam kes isteri PM.
Setakat kita kita...
Mana maunya.
Bila Puan Pahang berbunyi,maknanya...tak semua orang setuju.
Golongan istana pun tak setuju,sehingga keluar status macam  ni.

Pada teman,adakalanya...diam diri lebih baik dari bercakap sesuatu yang lebih memburukkan keadaan.
Dalam keadaan gawat sekarang,sepatutnya pihak2 tertentu jangan main sembrono.Setiap percakapan mereka akan di gunapakai.


Tak semua surirumah mampu dandan diri,tempah baju mahal2.Surirumah orang ado ado je yang mampu,macam surirumah kebanyakkan.....
Dapat tukar baju setahun sekali pun dah suka.
Dapat ketengkan rambut pun dah gembira.
Bila kenyataan beliau berbunyi macam tu,rakyat rasa tertampar!
Amboi.....
PM di lantik jaga rakyat.
PM digajikan untuk mentadbir negara.
PM di bayar gaji dalan jumlah yang di tetapkan tapi...mustahil boleh jadi kaya raya!
PM sepatutnya bersyukur,rumah di sediakan,kereta siap pemandu rakyat berikan,Segala…

ZAMANI SLAM

Image
YANG MENGANCAM!



Hahaha...
Sahabat kata..tak sedo diri!
Teman hanya gelak,bukan tak sedo diri tapi sekadar minat je.
Minat teman tak sampai fanatik,sekadar itu itu aje.

Dari awal dulu,teman minat suara dia,wajah dia..
Bila teman lihat kelibatnya yang kurus melidi,teman tahu...Zamani terjerat dengan dadah.Mana ada orang kurus melidi,pipi cengkung penyebabnya tak makan,hanya dadah sahaja yang akan buat kita macam tu.

Lepas dia kena tangkap,kena buli kat lokap,teman hanya pandang sepi je..
Dalam hati hanya mampu kata...
Kesian...
Penyanyi yang mempunyai suara yang baik telah menjahanamkan diri hanya kecewa.
Pada teman,Zamani atau sesiapa sahaja yang kecewa,jangan buat macam tu.Yang rosak kita bukan orang lain.
Kita kena bijak!
Bunga bukan sekuntum,kubang bukan seekor.Kat luar sana,masih banyak bunga,dan kumbang berterbangan ke sana sini.
Carilah yang baik,kamu akan selamat.

Kadang2 kita kena ingat,yang kita puja tak semestinya pilihan terbaik buat kita.
Jodoh yang kita ada,itu hadiah dari…