Posts

Showing posts from July, 2016

SITIAWAN MANUNG LUMUT

PEKAN KAMI YANG INDAH

Bulan Jun lalu,genap 10thn teman tinggal di area ini.Teman maiii....tahun 2006,laaa ni....10thn jadinya.
Suami teman janji ...kite duduk di sini 2tahun je....lepas tu kite balik.
Teman ingat lagi...itulah janjinya.

Masa teman mula2 sampai,pekan ni,suram.Tak rancak seperti sekarang.
Masa teman maii...yang ada hanyalah Supermarket Fajar,Econsave,Billion sahaja,selain kedai2 kecil yang lain.
Masa teman datang dulu...MCD pun tak ada!
kalau teringin nak makan,ada kawan2 sanggup ke Taiping,Ipoh atau terus ke Penang.
OMG!...benar2 ketinggalan.

Masa teman nak datang,teman nangis dari depan rumah sampai ke PD.Meleleh air mata,mengenang nasib di rantau orang.
Masa mula2 sampai dulu,teman sewa rumah.Nak tahu berapa harga sewanya?
RM800 sahaja KAU!Mahal kan?Tahun 2006 harga dah macam tu,laaaa ni...lagi2 melambung tinggi.
Semua orang dah jadi mata duitan.Dah tak kisah masalah orang lain.Yang penting boleh dapat untung.

Tahun demi tahun...lama2 teman dah sebati.Teman dah redha…

KABALI

Image
DILAKONKAN OLEH RAJINIKANTH,ROSYAM NOR DAN BANYAK LAGI...

Suami teman ajak tengok wayang.
Teman tanya cerita apa?dia jawap KABALI.
Teman tanya filem apa tu?dia jawap filem Tamil,tapi pengambaran kat Malaysia.
Teman angguk tanda setuju.Boleh lah!kebetulan tak buat apa,tak salah berhibur dimalam hari.

Kami masuk panggung pukul 8.30 malam,teman ingat ramai,rupanya tak berapa ramai pun..
Banyak kerusi kosong.Pekan teman ni susah jangka,kadang2 orang ramai banau,kadang2 macam padang jarak padang terkukur!
Sunyi sepi..

KABALI sebuah filem Tamil yang dilakonkan oleh bintang filem terkenal berusia 65thn.Filem ni mengambarkan bangsa India ditindas oleh bangsa2 lain.KABALI juga mengambarkan masyarakat India diletakkan dalam ketegori hamba.Walaupun realitynya tak macam tu.
Hero Tamil ni melakonkan watak gansgter yang menentang amalan songsang dalam masyarakat India.
Seperti filem2 India yang lain...
Jalan ceritanya sama,hero kuat bak badang.Campak orang sana sini macam campak bantal kekabu.Ringa…

1MDB1MDB1MDB

LAGI2 1MDB,TAK TAHU SAMPAI BILA?

Sejak kebelakangan ni,banyak betul isu yang di perkatakan terutama 1MDB.
Apa itu 1MDB?
1MALAYSIA DEVELOPMENT BERHAD.
1MDB merupakan syarikat pembangunan strategik milik penuh KERAJAAN MALAYSIA melalui Kementerian Kewangan Malaysia.
Telah di tubuhkan sebagai suatu langkah inisiatif strategik pembangunan ekonomi negara kite Malaysia untuk jangka panjang dengan mendapat kerjasama dan menggalakkan pelaburan langsung asing (FDI).
Antara projek mega berprofil tinggi 1MDB terkini yang telah di laksanakan adalah kawasan pembangunan Tun Razak Exchange dan pemilikan projek Janaan Kuasa  Bebas (IPP) sehingga April 2015.
1MDB terpalit dengan berbagai kontroversi dan memberi imej negetif kepada kerajaan Malaysia khususnya....PM Najib Razak.

Terlalu banyak berita2 terkini yang buat dada kite sesak.Kite rasa kecewa,tapi ada yang masih suka hati.
Hanya dengan sedikit huluran.....
Dia masih di puja puja....

Makan hati!
Makan hati!
Makan hati!

Teman tak tahu nak komen..…

JUMPA DOKTOR LAGI...

KALAU TAK BERJAM JAM!BUKAN JUMPA DOKTOR NAMANYA.

Teman ada rawatan susulan,lepas minum pagi,teman dan anak dara menuju ke sebuah hospital PAKAR terhebat di pekan teman.
PAKAR OKAY?
BAYARAN MESTI MAHAL TAHAP GILA2!
Jumpa doktor je bayarannya lebihkurang RM80 je....
Emergency?
Jangan tak caya......RM150.00 je....Murah kan?
Itulah bayaran paling murah kat tempat teman.
Sahabat kata....dah macam KOLOMPO!
Apa nak buat....doktor pun nak kaya juga!

Teman pergi pukul 10 pagi..Orang ramai macam biasalah,kalau tak ramai itu bukan hospital tapi...hospital hantu!
Tunggu punya tunggu.....jam dah tunjuk 11.30 pagi.Hati dah dak duk dak duk...
Hati mula terasa panas.Teman berfikir sendiri.Diaorang lupa hantar fail aku ke?
Kalau ikut hati marah,teman mesti balik!
Tapi esok mesti kena datang lagi?OMG...tak sanggup.
Berfikir lagi....alang2 menyeluk pekasam,elok sampai ke lengan.
Teman tunggu lagi...Hati benar2 terusik,nak bercakap pun dah tak ada mood!

Tepat pukul 12.00 tengahari,barulah nurse panggil n…

LUAHAN HATI AZRENE SORAYA ANAK PEREMPUAN ROSMAH MANSUR

Image
TERKESAN KAT HATI INI.

Selama ini,teman dengar2 dia anak Rosmah.Teman tak sangka anak kepada isteri PM kite sangat merendah diri.Perkahwinan dia dengan seorang penyanyi tidak di restui.Macam2 yang teman baca,tapi...macam biasa,masuk telinga kiri,keluar telinga kanan.

Sejak akhir2 ini,macam2 perkara yang kite dengar,kite baca pasal keluarga serba mewah ini.Dari kisah ayah,ibu,anak,anak tiri dan sekarang keluar satu artikel paling sempoiii.....
LUAHAN HATI ANAK ROSMAH MANSUR.
Copy & paste....

|| THE AZIZ CHILDREN'S DOOR ||
One day a boy slept, someone came knocking at his door. He opened it a tad bit and a voice called out from the great outdoors.
It asked him what he wanted in exchange for some shelter and succour.His mind warned him as did his body- do not take what is offered
But his traitorous heart heard what was laid out by the door and it rocked him to the core.
It was all he had ever wanted and so much more .
His hand reached out and he let it in and that was the end of his so…

INA (MAWI) SUHAIMI DAN ZUHUD

Image
TANPA PETI SEJUK,MESIN BASUH DI RUMAH...ITU MAKSUD ZUHUD KAH?

Dalam kehangatan macam2 cerita terkini,terselit kisah mak we Mawi dulu.INA....
Gadis yang Mawi tinggalkan setelah sekian lama di usung kesana kemari.Gadis yang hangat selepas Mawi di nobatkan sebagai juara AF..entah tahun ke berapa.Teman pun tak ingat...

Dah beberapa hari,viral mengenai kehidupan mereka rancak di FB,di media sosial yang lain.
Dengar2 Anti Vaksin,teman tak faham dah...Masa anak2 teman  kecil...segala bagai vaksin teman terima,alhamdulillah...elok je rupa paras dan pembesaran yang sihat serta memiliki akhlak yang baik juga.
Pada teman.....ini semua kerja kerajaan...mereka yang uruskan kebajikan kite,kalau tak betul...merekalah akan menjawapnya.Usahlah kite fikirkan sangat.Orang atas tu kan MELAYU ISLAM?
Mereka mesti tahu hukum halal haram bagai.Kite tak payah susahkan diri....mufti setiap negeri kite miliki,Agung lagi...Sultan lagi....PM,TPM dan sebagainya.
Mereka yang patut siasat semua ni,bukan kite....

Lep…

GEJALA AWAL DIABETES

YANG KITE TAK SEDAR...

Teman antara manusia yang berpotensi terrrrkena kencing manis.
Masa mengandung anak ke 2,baby melebihi 4kg.
Kelahiran berikutnya...3.7kg
Kelahiran ke 4,bulan ke 5 diabetes menyerang(Diabetes mellitus)...Teman kena kawal makan.Jadi kurus walaupun tak kering.
Kelahiran ke 5,teman di kawal penuh ketat,insulin cucuk sendiri kat pusat.Mula2 sedih,takut bercampur baur.Tapi lama2......alah bisa tegal biasa.
Cucuk sendiri dengan selambanya.Pagi sekali,malam sekali...
Keliling pusat jadi kematu dek cucukan jarum setiap hari.

Kelahiran selamat,teman kena belah perut untuk keluarkan baby.OMG!tak terfikir perut kena belah 2.Lepas tu...teman control makan sendiri.Semuanya terkawal,hinggalah 2thn sejak kebelakangan ni,teman masih kawal makan tapi.....tetap makan tak ada pantang larang dan berani minum teh tarik setiap hari.Walaupun tak manis sangat tapi.......teh tarik minuman wajib.

Bermulanya episod duka..
Benjulan kecil kat belakang sakit.Benjulan tu kecil je....Lama2 jadi…

AKSI KAK MAWAR UNDANG KECAMAN

Image
APA KEBENDE LAH KAN?



Kawan Fb tag nama teman kat video ni..
Terkejut kau!
Beriya mengenjut!
Macam TUT je....kalau nak iklan produk sekalipun,jangan lah melampau.Geli tengok!

Teman pelik lah...
Kat Malaysia banyak sangat produk2 seks macam ni...Kasi ketat kasi panjang bagai!
Jujurlah teman nak komen...
GELI,MUAL Dan MENJIJIKKAN.

Hidup kite bukan untuk seks je,banyak perkara yang lebih penting untuk kite kejar.Mati tak tahu bila...
Sebab tu jangan leka dengan dunia.

Teman tak dengar,sebab takut suami bangun dar tidur,teman tengok je...
Jujur nak komen...
MELAMPAU!Iklan tak ada akhlak!kotor dan menjijikkan.

Teman dah kahwin hampir 24thn,belum sekali suami teman atau teman makan produk2 begini.Bukan tak suka makan ubat tapi..tak percaya.
Mungkin benar...produk2 ni bagus.Tapi..teman tetap tak berminat.
Lagi2 bila produk tu iklannya begini!

Orang kata...dia mak nyah.Lelaki sejati tukar jadi wanita.
Ooo patut le....gelagatnya begini.Melampau lampau dan tak malu..
Sahabat kata....ada orang be…

GOLONGAN LELAKI BERISTERI 2

PENGETAHUAN BERGUNA

Kawan suami datang berhari raya.Orang berjawatan.Datang bersama isteri dan 3 orang anak.
Mula2 teman segan,sebab teman tak kenal.
Tapi ...teman kena buang perasaan tu,mereka tetamu dan teman kena sambut mereka dengan ramah mesra.
Anak dara kata..ibu pergi lah layan aunty tu.Biar Mira buat air..

Dalam segan teman kedepan juga...Salam senyum.
Borak2 lebihkurang,akhirnya...mesra.
kejap je jika kite berbaik sangka,jadi leceh!jika hati kite sendiri fikir yang bukan2.
Rupanya..dia isteri ke2 kepada sahabat suami tu.
Rupa2nya.....suami dia tu banyak bini!Umur dah jejak ke aras pencen.Anak kecil baru darjah 1.
Terfikir juga kat hati...banyaknya duit dia kan?
Isteri 3,anak jejak 10 orang.

Teman tanya pernah gaduh2?perempuan tu jawap tak..
OMG!baiknya!
Teman dengar je suaminya bercerita mengenai kehidupan mereka.Nampak semuanya OKAY2 belaka.Nampak semuanya sempurna.
Tapi..tahun ni i kopak,untuk raya bukan seribu dua hilang,BERIBU RIBU!
Teman jeling isteri,dia hanya angguk ta…

RUMAH TERBUKA 2016

TAK TERFIKIR NAK BUAT TAPI.......

Bulan puasa,kite berpuasa sebulan.Wah!betapa seronoknya,berpuasa.Pejam celik dah habis...
Timbullah pula bulan syawal,bulan di mana semua umat islam berhari raya.
Berbaju baru sedondon,beraneka warna.
Tahun ni,teman cukup sederhana,kegawatan buat kami takut berbelanja.
Almaklum.....anak2 masih sekolah,belum tamat pengajian.Semua kos kami tanggung sendiri.Tiada bantuan...
Untuk teruskan hidup,kami terpaksa berdikit2,tak boleh mewah tak tentu arah.

Habis cuti raya...
Kami pulang kerumah,menikmati sisa raya dan kemeriahannya.
Masih terasa bahang raya...
Semua rakan taulan tak sudah2 mengucap SELAMAT HARI RAYA.

Dalam gembira,ada satu perkara yang kite tak suka...
Bila orang atau kawan2 tanya...tak buat rumah terbuka?Bila nak buat open house?
Dengan senyum tawar,kite akan jawap...insyaALLAH atau...tak kot atau.....tak buat,rumah i sentiasa terbuka,jemput lah...
Kawan2 akan tanya lagi..tak kan le tak buat?buatlah....kami nak datang raya.
Jiwa terus kacau,ta…

PERJUMPAAN HARI RAYA RAKAN2 LAMA

DI RUMAH SEORANG RAKAN

Teman tak pergi..
Sebab:
Tak ada masa dan masa yang tak sesuai
Jauh...
Anak2 sekolah.....suami kerja...

Dari awal2 lagi,teman tak berapa minat.Rumah sahabat tu jauh dari rumah emak.Biasanya,jika mereka buat kat area tempat kami tinggal,insyaALLAH teman agak gagahi juga.
Tapi kali ini mereka buat kat rumah salah seorang dari kami dan jauh dari tempat tinggal kami.Pendek kata...kena ada kenderaan baru boleh sampai!

Sahabat tu sanggup sponser makanan,senang kata...bab makan FREE!
kawan2 hanya perlu pergi ke rumah dia,tu je...
Teman tanya Ali nak kahwinkan anak ke?
Kawan2 jawap tak,nak tunjuk rumah kot?mungkin rumah bertingkat tingkat.
Teman hanya gelak je...
Aku tak pergi lah!kalau kat Johor mungkin aku sampai,boleh singgah rumah mak aku sekali.Ini berpusing2.lagipun tak ada cutikan?
Kawan2 jawap betullah tu,buat penat kau je...
Keputusan dah di buat...TAK HADIR.

Semalam...ada kawan yang call mengeluh kerana isu ini,mengapa perlu buat kat rumah orang,jauh pulak tu.

BUNUH 4 BERANAK DI KILANG AYAM

Image
APA DAH JADILAH....


Isu sama....
Bunuh orang sebab tak dapat wang.
Awal tahun ni,kat pekan teman pun ada kes yang sama...
Anak sedara minta wang hari2 untuk beli dadah.Hanya sekali tak di beri..seorang wanita tua berbangsa cina di kelar mati.
Selalu kes macam ni,cuma....tak dapat liputan menyeluruh.

Semalam...
Kes yang sama...minta wang hari2,tak dapat sekali....satu keluarga di tembak mati,termasuk seorang kanak2 berumur 2thn.
Kejam betul!
feel mengalahkan hantu!

BAYAN LEPAS: Kilang pemprosesan ayam milik seorang pengusaha yang mati ditembak oleh anak teman wanitanya ditutup sekurang-kurangnya hingga Ahad ini. Perkara itu dimaklumkan anak perempuan Tan Saw Sim, Chung Lay Pheng, 37, ketika ditemui pemberita di sini, sebentar tadi. Lay Pheng berkata, keluarganya bagaimanapun masih belum memuktamadkan sama ada perniagaan pemprosesan ayam itu akan beroperasi mulai Isnin ini atau sebaliknya. "Perkara ini akan dibincangkan bersama ahli keluarga terlebih dahulu dan sebarang perkembangan…

ANAK TEMAN KENA OPERATE!

GARA2 KETUMBUHAN KECIL DI BELAKANG TELINGA.

Dia dah beritahu teman lama..
Bukan teman tak peka,tapi...lupa.
Orang tua macam teman,mudah lupa.Sebab tu...bila emak bapak kite saran kite buat sesuatu,hanya pada waktu itu sahaja,selepas tu...ibubapa dah lupa.
Jangan salahkan kami,ketuaan buat kami mudah lupa.

Beberapa bulan lalu,atau cuti sem yang lepas,teman ada bawa dia jumpa Doktor Klinik biasa...
Sebenarnya,teman tak berapa suka nak pergi jumpa Doktor2 Klinik am ni....tak ada kesudahan!kalau demam.....masih okay lagi,tapi kalau sakit2 spesel,elok le pergi kepada pakarnya.
Doktor tanya sakit apa?
Teman tunjuk kebengkakan belakang telinga...
Doktor kata...oooooo......bisul,cuma tak ada mata je...
Teman tunggu tindakkan selanjutnya.Teman nampak Doktor tu ambil alat suntikan,apa kenamanya,teman pun tak tahu...yang teman tahu benda tu untuk suntik ubat,untuk ambil darah...tu je.
(Bila nak guna perkataan tu terus lupa!....harap faham lah ye...)
Doktor tu cucuk kat kebengkakan tu mentah2 je,…