Posts

Showing posts from January, 2017

MERCUN DI MALAM CNY

BAGAI BOM DI NEGARA PERANG SAHAJA.

Tepat pukul 12tghmlm,akan ada bunyi letupan kuat.
Macam tu le selalunya.Berdentam dentum menyambut Tahun Baru Cina.
Mereka kata...mercun untuk sambut TUHAN mereka turun dari langit.

Kekuatan bunyi bukan menakutkan kite,kucing2 teman pun tak keluar dari tempat persembunyian.
Menyorok hingga keadaan benar2 selamat.
Teman buka pintu luas,JOM!JOM!keluar!sekor pun tak keluar...
Semua tetap menyorok ditempat tersembunyi.

Meriah?
Mestilah meriah.Kite rakyat Malaysia,dah biasa dengan suasana macam ni...
Masing2 ada budaya sendiri.
Gong xi Fa Chai....teman ucapkan kat jiran tetangga.
I tak sambut,I kristian....
Teman jawap....Kristian agama kan?Tahun Baru Cina...budaya kan?
Dia jawap....yes!...
Teman kata...maknanya u boleh sambut,sebab ini hanya budaya.I juga boleh wish kat u sebab ini bukan perayaan agama.
Dia jawap i see....
Dalam hati...pengetahuan am kurang.HUH!sebab tu susah nak faham.Sebab tu.....selalu fikir islam tu ganas.walhal.....kau sendiri tak m…

TUKANG JAHIT PELUPA...

BUAT KITE TAK SELESA..

Teman ada tempah telekung kanak2 untuk di jual.
Teman biasa dengan tukang jahit ni...
Banyak bende2 yang nak di jahit akan teman syorkan ke dia.
Projrk uniform sekolah,baju2....semua teman hantar ke dia.

Seingat teman atau sejujur jujurnya....
Dia serahkan telekung 2kali.Pertama 24 pasang,kali ke2 hanya 7 pasang sahaja.
Totalnya 31 pasang.
Dalam kepala otak teman....31 pasang kali dengan dot dot...dot.jumlahnya sekian.
TITIK.
Teman dah sediakan duit sebanyak yang bertepatan untuk di serahkan padanya.

Pada hari yang di janjikan,teman datang rumahnya untuk bagi duit upah.
Sebelum teman bergerak balik,dia tanya...saya rasa saya ada beri awak 5 helai lagi size XL.
Teman jawap....dah masuklah tu.Semua 31 pasang sahaja.
Dia tak puashati...dia tetap kata dia bagi ke teman.Yang teman tak kan nak ngaku?teman memang dapat hanya 31pasang sahaja.
Aduhai...pening kepala...dia pulak kata....cuba2 le ingat ya....
PULAK?
Teman sorang kena ingat2!dia tak payah!

Dalam hati...aku …

HAPPY NEW YEAR 2017

UNTUK SEMUA RAKAN BERBANGSA CINA.

Teman tinggal kat area jiran tetangga cina semua.
Sahabat selalu gelakkan teman....tapi tak kisahlah.Asalkan teman bahagia.
Orang Cina sambut raya macam orang melayu atau bangsa2 lain.

Persediaan mereka pun sama...
Kemas rumah,lampu lap lip persis dalam disko.
Sahabat kata....semua jiran u lampu merah,Rumah u je lampu kuning.
BENAR....
Rumah teman sahaja berlampukan neon kuning berderet di bumbung.

Anak2 pulang ke kampung....
Kite dapat rasa kemeriahan menyambut New Year.
Limau bertukar tangan.Setiap tahun seorang tokey kedai akan datang rumah teman bagi limau sekotak.
Setakat ni tak pernah misss!
Amoi!ini limau kasi makan aaa....
Itulah ayat yang selalu dia kata bila hantar sekotak limau.
Siapa kata berjiran dengan bangsa lain tak seronok?
Bagi teman biasa je.....lagi okay kota?
Kenapa teman kata macam tu...
Tiada persaingan.Tiada dengki mendengki.Kalau jiran dengan melayu...
selalu bergossip.Selalu bertandang bercerita hal orang.
Bila dah jiran cina…

SIBUK SEPANJANG TAHUN...

SELAGI HIDUP INILAH RUTINNYA....

Teman sibuk yang amat!pagi petang siang malam,ada sahaja keje yang MESTI kena buat.Nak menulis dah tak sempat.Nak membaca komen jauh sekali!
Sahabat kata...inilah kehidupan,selagi tak mati,keje,keje dan keje.

Rutin teman tahun ni tambah sikit.
Dari awal sekolah,rutin harian yang MESTI kena buat ialah...hantar makanan ke sekolah anak bujang.
Kenapa?
Dia tak minat ke asrama,teman yang hantar.
Kenapa?
Aah!teman nak kongsi sebab musababnya.Sebelum ni,teman tak minat hantar anak2 keasrama.Dari anak sulung sampai anak ke 3,semua membesar depan mata teman.Celik mata sampai tutup mata.Mereka ada di depan mata ni.
Teman tak sampai hati.Boleh ke mereka berdikari?Mampu ke mereka hidup sendiri?
Semua soalan berlegar dalam otak kepala ni.

2017...teman buka minda.Teman minat anak teman dalami islam.Bagi teman....jika kita kejar akhirat,dunia akan mengikuti.Tetapi....jika kite kejar dunia,akhirat akan pergi jauh dari kite.Itu kata2 yang teman pegang kuat.
Anak berbag…

JIRAN SETAMAN

YANG BERMASALAH

Jiran teman juara gaduh.Gaduh dia hanya gaduh keluarga.
Dalam rumah tu ada ayah ibu anak lelaki dan anak perempuan.
Jumlah keseluruhan ada 4 sahaja dalam rumah tu.

Masalahnya...
Setiap awal pagi dan malam hari.Mereka akan terpekik terlolong bergaduh.
Malangnya teman tak faham sebab mereka berbahasa cina.
Chen chong chen chong...tau2...
Zooommmmmm!isteri keluar rumah.

Teman amati...anak2nya tak hormat si ayah.Kadang2 alatan untuk cuci kerang dia humban dek anak keluar pagar rumah.
Melayang layang tapis bagai.
Si ayah dalam marah,keluar untuk kutip balik barang2 yang dah fly keluar rumah.

Anak2 dia kurang ajarlah!kesian ayah dia...
kelmarin nampak dia kutip balik kerang2 yang bersepah kat tengah jalan.
Teman nampak  dari balkoni.Bukan teman kepoh tapi...pergaduhan mereka memecah sunyi.
Orang pekak pun silap haribulan boleh dengar jeritan mereka anak beranak.

Semalam kecuh lagi.Suara emak,ayah anak2 sama naik.Terjerit terlolong macam kena polong.
Teman  nampak si ayah pan…

KUCING KITE

DAN MASALAH BARU

Teman ada 3 ekor kucing.Tom,Lucky dan Orkid
ketiga2 ekor kucing ini hidup riang gembira di samping kami sekeluarga.
Masalah baru teman...
Lucky suka kencing atas katil.
Teman betul2 stresss!satu hal....nak basuh cadar bagai.
Terasa letih yang amat sangat,bila tahu....Ibu!Lucky kencing lagi.

Kelmarin...dia kencing lagi.Kali ini dah masuk hampir 6 kali.Selama ini teman tak pernah menyakitkannya.Tapi kelmarin...teman hilang sabar.walhal dia baru sahaja masuk rumah.Teman tak kurung dia...
Setiap pagi teman lepaskan dia keluar bermain2 kat area taman perumahan teman.
Teman tak mahu kurung kucing.Berdosa...
Kucing pun ada perasaan,kucing juga ada nafsu untuk meneroka dunia.

Teman dengar dia mengais2,teman toleh teman nampak cadar basah lagi.Teman tangkap dia,teman tonyoh muka dia kat bekas kencingnya.
Dia ikut je...
Teman hilang sabar,teman masukan dalam bilik air dan mandikan dia.Teman siram sampai basah lencun.
Teman tampar punggungnya.Teman nampak air liur dia keluar.
Se…

DURI DALAM DAGING

BISANYA TAK TERPERI

Jari teman tercucuk duri masa nak ambil Lucky dalam rimbunan pokok2 tepi rumah.Lucky kucing hitam teman yang comel dan manja.
Teman kuis2 duri tu tapi terlekat dalam jari.
Tak nampak di mata tapi rasa ada di situ.
4 tempat,satu terasa sakit bukan main lagi.

Balik dari kelas,teman terus pergi klinik.
Doktor...saya tak sakit,hanya tertusuk duri di jari.Teman hulur jari jemari.Doktor pekse dan geleng kepala.Banyak nya!macam mana ini boleh berlaku?hahaha...bahasa doktor cina mengelikan hati.
Saya nak ambil kucing tak perasan ada duri kat situ jawap teman meloyar buruk.
ooo....bagaimana kucing ada di dalam?
Teman macam nak pengsan!mana saya tahu doktor...dia okay saya yang tak okay.
Doktor berbaju cheongsam kaler susu terus membelek jari jemari teman.
Beginilah,saya akan beri satu suntikan tahan sakit,dah akan mula keluarkan duri2 di dalamnya.
wah!besar juga masalah ni...ingat sikit je...dalam hati teman kata macam tu.
Teman biarkan je doktor buat kerja dia...
Dia bangu…

ANAK TEMAN BUAT HAL LAGI..

GARA SEPI DI ASRAMA

Semalam..dia call,pukul 10 pagi,2 ptg,3ptg dan 6.30 petang.
Mula2 suara okay,kali ke 2 pun okay kali ke 3 pun okay...kali ke empat dah tak okay.
Ibu....boleh ambil Alif..Lapar,tak makan...
Teman mengucap panjang.Kenapa tak makan?
Dia jawap lauk ikan,Alif tak makan ikankan?
OMG!teman tahu dia tak makan ikan.Teman tau dia tak makan asam pedas ikan bagai.Teman fikir dia akan makan juga bila dah lapar.Rupa2nya dia tak makan langsung dan hidup seharian dalam kelaparan.
Sahabat kata biarlah...nanti dia makan lah.
Teman jawap betul juga kan?biarlah....tawakkalALLAH.
Ibu..boleh tak ambil Alif kejap,lepas tu hantarlah balik.
Teman panik...dalam hati berkata nak balik pulak!
Teman jawap mana boleh.Alif tak boleh balik.Jumaat ni baru balik.
Dia merengek lagi boleh le....Alif lapar ni.
Ish!kacau anak sorang ni.Ibu kena kuat ibu...jangan menyerah kalah.
YES!U CAN DO IT IBU!U CAN DO IT!

Sekarang Alif nak apa?ibu hantar makan?
Dia jawap boleh tak ibu hantar makanan,Alif lapar....

KAHWIN MUDA

ADA BAIK ADA BURUK..

Semalam ada kawan anak call...
Boleh cakap dengan Akif?
Teman jawap Akif tak ada,minggu depan baru cuti.
Dia sambung lagi...saya nak beritahu Chik,saya nak tunang.
Teman terkejut tapi control sabar....
Okay..tahniah....

Dia sambung...kahwin bulan 2 Chik...
Teman lagi terkejut.Kenapa awal sangat?
Dia jawap jodoh Mak Cik...
Okay....jodoh pertemuan di tangan TUHAN.Kite merancang ALLAH jua yang menentukan.

Masaalahnya....dia baru 20thn.Lelaki yang belum ada perkerjaan.Pendek kata belum habis belajar.
Sahabat kata elok le....elak maksiat.
Teman jawap.....jangan lah buat alasan elak maksiat,agaknya orang kite tak  de keje lain ke?
Sahabat gelak....tak le....Elok le,perkara baik,jangan lengah2kan.

Itulah kite...
Selalu jadikan agama sebagai alasan nak kahwin awal,sedangkan zahir batin tak sedia lagi.
Sahabat tanya mana u tahu,diaorang tak sedia?Bila keinginan nak kahwin ada,maknanya dia dah sedia le..

Benar...
Islam galakkan kahwin awal,untuk elak maksiat.
Benar...
Rezek…

PENGORBANAN IBU DAN ANAK

DEMI MASA DEPAN BERSAMA

Anak teman yang ke 4 baru je mendaftar masuk ke sebuah sek Maahad.15km dari rumah.
Teman ada 3 anak yang dah terlepas pandang untuk ke sek aliran agama.
Bukan teman tak suka tapi....teman kurang ilmu.
Ustaz selalu kasi tahu...jika kite kejar akhirat,dunia akan kejar kite,jika kite kejar dunia,akhirat akan tinggalkan kite.
Teman tak faham...bukan sebab benak ke apa ke...tapi....kurang ilmu.
Dek kekurangan ilmu,teman tak berapa kisah bab2 agama.
Yang teman tahu....
Mengucap,Solat,puasa,zakat,naik haji pergi umrah....sedekah...
Gitu2 je...
Tak mendalami langsung!

Sejak dah mula jinak2 dengan kuliah masjid,teman mula faham....
Jika kite sayang anak2,pastikan mereka masuk syurga.
Jika kite tak sayang mereka,kite akan biarkan mereka tanpa teguran.
Nak berbaju ke,nak berseluar ke...semua tu kite buat tak tahu...
Jika berlanjutan...insyaALLAH..jika tak sempat taubat,NERAKAl ah tempatnya.

Balik pada anak teman yang berjaya ke sek aliran agama.
WAJIB!duduk asrama.
WAJIB!…

IKAN KEMBUNG NAIK HARGA

LEPAS NI IKAN TAMBAN JADI PILIHAN....

Semalam kite piii pasar..
Ikan kurang,tokey kata laut gelora,nelayan tak berani nak ke tengah laut.Mereka tangkap ikan kat persisiran pantai jerrrrr....

Itulah alasan yang selalu kite dengar kan?
Tup tup..esok lusa ikan naik harga.
Begitu lah...caranya para pemborong ikan naikkan harga.
Lagi2 dah raya cina.
lagiiiilah mahal nak mampus!

Teman nampak ikan kembung cantik2,putih berkilat!mata pun tak nampak busuk,teman nampak cerah dan segar.Kat area tempat tinggal teman...ikan di jual segar2 belaka.Jarang teman jumpa ikan mata merah macam mat gian.Yang selalu teman jumpa mata ikan tu seksi2 belaka.Putih bersinar sinar.
Pelanggan sebelah kata awak tengok tu...sekilo ikan kembong dah jejak RM12inggit,kelmarin baru RM8inggit...
Ish!mentang2 minyak 20 sen.Jadi wajib pulak peniaga2 lain naikkan harga.
Menteri kata tindakkan bakal di ambil kepada sesiapa yang naikkan harga.
Masalahnya....
Kerajaan kite tak ada POWER!sepatutnya.....Arahan keluar dari mereka…

PERMOHONAN SABK..LULUS!

AKHIRNYA ANAK TEMAN MASUK ASRAMA.

Ura2 nak masukkan dia ke asrama lama dah teman usulkan.Masa tu dia okay je...
walaupun sesekali membantah,tapi tetap akur
Bila keputusan dapat..
Muka terus mencuka.
Mungkin hatinya berbelah bagi..
Antara tak suka atau hanya  turutkan kemahuan teman.

Isnin lepas,teman daftar dia masuk..
Semua berjalan lancar.Malam dia call...
Ibu..hantarkan baju melayu..
kendur suaranya.
Teman jawap okay okay..Lagi?
T shirt putih,kopiah putih dan beg.
Teman jawap okay okay...pukul berapa ibu boleh datang.
Dia jawap tengahari dan talian putus.

Esok teman datang hantar...masa tu dapat jumpa dia..
Dengan muka masam mencuka...tak mahulah ibu sekolah sini.
Teman jawap kenapa?kan seronok..duduk asrama.
Sambil jeling teman...dia kata....asrama!asrama!
Teman diam je....
Dia sambung lagi....belajar sampai pukul 11 malam!hari2!
Teman jawap kan bagus,boleh belajar agama.
Dia jeling lagi sambil kata...agama!agama!
Teman terus diam....
kelakuan tak pelik,sebab dia memang jenis suka…

PERMOHONAN KE SEKOLAH AGAMA

INGAT SENANG2 JE BOLEH MASUK,RUPA2NYA......
ALAHAI......

UPSR tahun ni...ehmm......semua kecepes!
Kusangka 6A rupanya angkut bawa balik A je.....lagi 5A simpan dalam mimpi.
Grrr....

Teman bukanlah bercita cita tinggi2 sangat,lepas syarat masuk sekolah agama pun dah okay..
Teman bukanlah nak masukkan dia sekolah handal2 sangat,sekolah kat simpang rumah tu pun dah okay...
Teman tak pernah terfikir tinggi2 sangat takut patah hati.Jika dah patah hati,hidup pasti tak keruan.

Kawan2 kata...cubalah minta sekolah kat Batu 1o tu?Sekolah Maahad bantuan kerajaan.
Teman hanya jawap okay nanti saya pergi..
Masa mula2 pergi jengok2 sekolah tu,biasa je,seperti sekolah agama biasa tapi di bawah kawalan kerajaan,teman tak minat sekolah2 swasta takut tak di ikhtirafkan,teman tak mahu perjudikan masa depan anak.Dalam hati,jadilah....dekat dengan rumah,10 minit boleh sampai.
Suami pun kata..tak payah jauh2.
Tambah2 lagi anak teman tu ada semput,walau tak parah tapi semputnya datang tak kira masa.Sesuka j…