Posts

Showing posts from April, 2017

JIRAN TEMAN KAHWIN LAGI

KALI INI PEREMPUAN VIETNAM JADI PILIHAN.

Sebelum ni,gadis Malaysia,cantik berseri.Mula2 teman pindah dok berjiran...mereka baru je sign kontrak.Bila dapat anak satu...
Selalu juga dengar riuh rendah mereka bergaduh.
tapi...suami isteri bergaduh tu normal,yang tak pernah gaduh tu yang pelik bin ajaib.

Hampir 10thn perkahwinan mereka..
Akhirnya dengar2 mereka berpisah.Tup2 ...
keluar seorang perempuan menjemur kain,membasuh hadapan rumah.
Bila tanya jiran depan...
U tatak kah?...itu olang sulah kawin sama olang Vietnam maaa....
Teman tercopong mulut,itu bini lama mana?
Dia kata...itu olang sulah kelua maa,diaorang sulah bagi2 samalata itu wang,baru itu mini keluaa lumah,itu mini manyak pandai maa...
Teman terngangga mulut...ooo..tu macam kah?saya tak tahu...
Dia kata..mestilah u tatak tahu,dia kalau malah2,diaolang cakap cina maa...itu pasat u tatak faham.
Terasa terhinalah pulak,bila tak tahu bahasa lain.
Dia sambung lagi..itu mini manyak pandai loo,dia sulah minta macam2 dia pigi kahw…

BILA KITE BUAT PERKHIDMATAN CUCI RUMAH

MAKA BERBAGAI BAGAI SUASANA RUMAH TANGGA BAKAL KITE TEMUI..

Selama ni,kite ingat rumah kite je yang bersepah,rupa2nya....dalam 30JUTA rakyat Malaysia,setengah darinya tak kemas rumah.
Yahooo.....seronoknya hidup!

Adik dan kakak ipar mencari pendapatan tambahan dengan menyediakan perkhidmatan mencuci rumah.
Dengan upah RM15 sejam,mereka pun mula mencari pelanggan.
Tak semua orang yang minta perkhidmatan tu malas,ada yang terlebih rajin,ada yang sedang2 sahaja.
tapi...15JUTA di khuatiri malas tahap tertinggi.

Pelanggan pertama....rumah besar,anak kecil2...keadaan rumah...Normal.
Pelanggan ke dua.....rumah flat,sepah?ehmm....boleh lah di ketegorikan sepah namun tak kotor.
Pelanggan ke tiga....rumah besar,sepah?SUBHANALLAH!bukan sepah,tapi pengotor!
Adik kakak sampai muntah2,makan pun tak lalu..
Pinggan mangkuk kat dalam singk melimpah ruah,kain baju periuk belangga semua tak keruan,boleh di ketegorikan bak kapal karam.

Di huni oleh seorang ibu tua,bersama anak cucu...
Teman kata...ooo pa…

KUCING SEBAGAI TERAPI...

EHMMM...BOLEH LE,KALAU DIA BUAT HAL,HILANG TERAPI TERUS JAKI


Terapi Mental dan Emosi yang Baik-ehmmm....boleh lah...Menjaga Kesihatan Fizikal dan juga Jantung-menurut sains begitulah,penyakit diabetes tak termasuk.Saling Berkasih Sayang-ya...selalu dapat geselan darinyaMendisiplinkan Diri & Membentuk Sifat Bertanggungjawab-betul,tahu susun jadual,antaranya 2kali sehari cuci jamban,pastikan makanan air tersedia.Membuang Sifat Pentingkan Diri Sendiri & Kedekut-terlampua mewahkan kucing lah pulak.Mendapat Pahala-Kerja -ALLAHDimurahkan Rezeki-Kerja ALLAHMelembutkan Hati Yang Keras-mungkin juga,pandangan mata kucing boleh buat hati kite cairSunnah Rasulullah saw & Sahabat-hakikatnya...no komenAwet Muda-tak juga,tua tetap tua...mungkin awet jiwa kot...Menguji iman di dada-sabar melayan kerenahmenguji ilmu yang di ajar, sejauh mana sabarnya kite bila tengok perabut bergerigi di cakar dek kucing.Sekian....

MUHAMMAD THAQIF AMIN BIN MOHD GHADAFI

Image
MENINGGAL AKIBAT DI PUKUL OLEH WARDEN ASRAMA

Terkejut tergamam...semua ada dalam hati.Terkenang anak kat asrama.Semuga ALLAH lindungi dia.InsyaALLAH.
Seorang kanak2 berumur 11thn di pukul dengan getah paip,di aniayai oleh seorang warden.
Layak ke warden tu buat macam tu?
Selalunya warden buat report,pengetua yang jalankan tugas kan?
Awat warden memandai mandai?
Pening kepala fikir masalah dunia.

Kesian?
Teman tak rasa macam tu,Thaqif balik pada tuhan,kenapa kite mesti rasa kesian,Thaqif berdondang sayang melayang ke sana,ikut umur,ikut niat dia yang nak jadi hafiz...
Teman rasa tiada apa yang perlu kite tangiskan.
Anak ni anak syurga,dosa tak ada...silap2 belum akil baligh..
Ibubapa patut bersyukur anak terang2 masuk syurga.
Bersyukur mama....bersyukur papa...Thaqif baik2 insya ALLAH.

Teman dapat rasa,sekolah tu bermasalah.Teman dapat rasa....pengetua,ustaz dan ustazah ada masalah...
Mungkin selama ni ada aduan,tapi dek tak mahu bersangka baik dengan anak2 didik,maka aduan di abaikan.

RAJA BOMOH BERTAUBAT DAN MENGAKU BOHONG

Image
BOLEH GITU?



Tok...lain kali jangan suka ikut kata orang..
Jangan pentingkan diri sendiri.
Dari awal dulu,teman dapat rasakan...Tok Bomoh ni ada kepentingan,bukan dia tapi orang lain.
Dia ni pak turut je..
Ngikut kata orang.Mungkin berupah,mungkin bergaji...
Tuhan je yang tahu..

Laa ni bertaubat pulak!lepas satu dunia ketawa,dia dengan selamba membuat pengakuan tapi mengaitkan dengan individu yang di rahsiakan.
NAMPAK?
Entah apa agenda le lepas ni...

WATSON NYAMBEK

MARAH NAMA BAPA DI MAIN2KAN...

Ada orang kata Watson tak sporting..
Perkara kecik kot????
Tu kata kite,kata Watson lain pula.

Sahabat kata apa yang berlaku?
Teman jawap kenal Watson Nyambek?pemegang rekod kebangsaan acara 100m?
Sahabat tanya lagi budak sabah ke Serawak tu?
Teman jawap ya...tapi sekarang dah sunyi tak tahu apa dah jadi kat dia.
Sahabat tanya lagi apa kes?I sibuk lah sikit tak sempat baca paper atau FB.
Teman pun cerita....
Ada satu rancangan TV swasta,rancangan lawak kot?dah kutuk nampak bapak dia,masa sebut nama Nyambek tu sengaja pula pengacara tu ekor2kan embek tu..
Bunyi macam kambing.Kebetulan Si Watson pun tonton rancangan tu.Marah lah dia.
Sahabat kata..patut pun,sape pun marah nama bapa orang olok2kan.Patut saman,kalau tak saman takut makin beso kepala orang tu.
Teman angguk..
Dulu2 teman pernah bergaduh dengan kawan2 nakal.Patut ke dia kutuk nama abah teman Ayob Tulankang!Ayob Tulakang!terjerit2 macam orang sewel.
Apalagi?
Naik hantu juga le teman..bertahun2 t…

BUATLAH MAJLIS TUNANG SERINGKAS RINGKASNYA..

SEBAB......TAK JADI ORANG TAK TAHU!

Bertunang maknanya...kite dah di tempah orang.
Bertunang maknanya...kite dah tak boleh kerling orang lain.
Bertunang maknanya....kite bakal kahwin dengan pasangan pilihan.

Sebelum bertunang,pasangan akan merisik kite...biasanya sebentuk cincin akan di beri,dalam tempoh seminggu kalau lah kite tak suka,kite pulangkan cincin tu.Tamat cerita.
Jika kite suka...kite boleh simpan cincin tu,pasangan kite akan faham dan mula merancang untuk pii meminang.

Orang2 dulu,bertunang majlisnya ringkas je...
Tak ada majlis besar2an,sekadar mee siam dengan teh o je..
Yang datang pun 4 atau 5 orang je...
keluarga kite pun tak ramai,sebab apa?
Bertunang je...
Orang2 dulu...anggap tunang tu sekadar tanda,kite tak boleh di pinang orang lain.
Almaklum...anak dara macam pisang goreng panas,ramai yang suka ..
Berebut2 le orang nak mengurat.

Orang dulu,sensitif sikit,tunang2 tak perlu buat majlis besar besaran.
Malangnya....
Zaman sekarang,tunang dah macam kahwin!beratus2 je…

AYAM

HOBI BARU MEMIKAT HATI...

Teman bela 4 ekor ayam selasih.Banyak orang kata ayam ni untuk buat ubat.Teman tak faham...maksud tersirat.
Yang teman tahu...teman bela ayam untuk serikan taman sekangkang kera.
Tak ada fikir lain2....
Teman nak dengar ayam berkokok,nak dengar ayam berciak miuk.

Teman beli anak ayam dengan harga 7 ringgit seekor.
Kenapa beli anak?
Teman beli sebab nak hilang rasa takut,ayam besar kerja nya mematuk je...
Ayam kecik patukan dia tak kuat,lembut je rasanya...

Mula2 teman belajar sikit sebanyak dengan penjual ayam.Ini ayam tak boleh sejuk dan tak boleh panas sangat.
Kalau boleh bawa simpan rumah dulu..
Kalau boleh simpan dalam gebor terus!
Keh keh keh...
Ngarutkan?

Sehari dua teman simpan dalam rumah,masalahnya ayam berak tak beri salam,suka hati dia nak lepaskan najisnya itu.
lepas tu..sementara tunggu reban siap,teman guna sangkar kucing...
Berbulan juga le ayam2 tu dok berimpit.
Suami kata dah sendat sangkar tu...

Teman tempah sangkar dari Rawang,jauh berbatu …

GROUP WHATSAPP

AKHIRNYA TEMAN TINGGALKAN SEMUA...

Teman jumpa diaorg dalam tahun 2011.
Satu satu kawan2 dapat di jejaki.Yang tak rapat jadi rapat,yang jauh jadi dekat.Yang dekat terus melekat.
Teman ngaku..teman tak ramai kawan,Antara sebab...teman sombong kot?pilih2 kawan..
Mungkin lah...

Kite tak dapat menilai diri sendiri,hanya orang lain yang dapat menilai kite.
Makanya...kenapa teman tak banyak kawan,teman sendiri tak ada jawapannya.
Hanya ALLAH yang tahu sebab musababnya.

Bila dah jumpa,teman cuba jadi peramah,cuba jadi kawan yang baik.
Tapi....malangnya...tak dapat juga.
Kesombongan teman dahulu jadi dendam kat hati kawan2 tanpa disedari.
Permasalahan tu jadi kutukan masa kini..
Dulu kau sombong!berlagak!mentang2 cantik...
NAMPAK?
Teman dah dapat jawapannya...
Cemburu,dengki dan irihati.Itu yang buat teman tak banyak kawan.
Lagi satu....teman tak sempat nak bersantai santai,bus sekolah datang lambat balik cepat.
Jadi...masa untuk berlibur amat mencemburui teman.

Tu dulu...sekarang teman dah o…

BILA ALLAH DUGA KITE....

ITU TANDANYA ALLAH SAYANG KAT KITE,BERSABARLAH..

Bila kawan2 kite di timpa musibah.Selalu kite kata...sabarlah....
Sebenarnya....perkataan sabarlah dah tak sesuai di gunapakai.Nak tahu kenapa?
Orang yang bermusibah,tak suka nak dengar,dalam saat tu,orang bermusibah tak boleh fikir apa2..
Mereka hanya fikir musibah tu je..

Kite sebagai pendengar,elok kite dengar sahaja...
Baik diam dari memandai mandai...
Bila mereka meluahkan,sebenarnya mereka sekadar nak bercakap,tak lebih daripada itu.
Jika kite tak boleh membantu,elok kite menjadi pendengar yang baik.Itu sudah cukup buat mereka gembira.Tak perlu nak mengajar atau menentukan pilihan hidup mereka.
Mereka sebenarnya sedang di uji,sedang di duga oleh takdir tentuan ILAHI.

Begitu juga dengan teman...
Bila doktor sahkan anak ada kanser walaupun terkawal atau masih peringkat awal.Teman kelu,lidah beku hati sejuk...
Tak tahu nak kata apa,tak tahu nak buat apa....
Pendek kata....otak kosong!

Belajarlah dari pengalaman,bila orang di timpa mu…

KISAH ANAK TEMAN YANG MASUK ASRAMA

SEMUANYA SERBA TAK KENA

Rabu lepas dia call..
Ibu,ambil alif.
Teman tanya kenapa?
Dia jawap Alif MC..
Dalam keadaan terpinga pinga,teman tak soal banyak,terus kata okay!
Dalam hati,kenapa pulak dia MC,demam apa lama sangat MC yang dia dapat.

Dalam perjalanan,teman terfikir...deman ke anak aku?Lama sungguh MC tu?
Sebaik sampai dia dah menunggu,teman tanya kenapa MC?
Dia jawap MC aje le...kunci locker hilang...
Mujur teman bawa spare key,kalau tak...huru hara nak balik cari kunci lain.
Sejak masuk asrama,perangai dia pelik sikit.Serba tak kena!salah cakap salah tanya boleh buat dia marah dan berhenti bercakap.
Teman cukup sabar dengan perangai dia,pada teman asalkan dia suka ke sekolah tu,cukup memadai.Teman tak minta banyak,asalkan dia bahagia dan gembira,teman tumpang suka...
Lama juga teman menunggu,bila sampai dia beri teman MC tu,tak periksa tak apa..
Terus beri kat pak Guard,tolong beri kat ustaz,anak akak cari ustaz tak ada..
Macam  biasa Pak Guard ambil dan simpan dalam buku log…

CARA ORANG MELAYU BERPANTANG

ADA 44 HARI ADA 60 HARI DAN ADA SAMPAI 100 HARI!OMG!

Citra tanya kak macam mana orang melayu berpantang?
Terus kepala berpusing mengingatkan cara teman berpantang 10thn yang lalu.Lama dahh...
Anak pertama tak berapa faham....banyak malu dari bertanya...
Seingat teman,pantang teman biasanya 44hari je.Selama tu teman bertungku lebihkurang sebulan,berpilis tak langsung!kulit alah teruk,pakai juga seminggu,lepas dahi keluar ruam,terus buang pilis.
Bengkung pakai juga....Macam2 bengkung teman cuba.Bengkung berjela ada,bengkung ikat tali ada....bengkung lilit ada...pendek kata macam2 jenis teman cuba,malangnya perut tetap buncit tak macam seniwati Saloma,nak tahu kenapa?teman tak tekun.Pagi pakai,tengahari dah terlerai...
Alasan....gatal gillla!
Caranya....sebelum ikat bengkung,kena sapu kapur di campur perahan limau.
Bayangkan?
Bila kering..gatal mengalahkan kena ulat bulu.Mengaru sampai luka2,mujur tak ada kencing manis,kalau ada...
SubhanaALLAH!boleh berlubang perut.

Tungku tak?
Bab tung…

BILA KENA BATANG HIDUNG

APA PUN TAK BOLEH...

Orang pertama teman beritahu pasal sakit anak ialah kawan baik.Masa tu dia kat Jepun.Dia satu2nya orang luar yang teman ingat nak kongsi rasa.
Dengan anak,teman pesan jangan beritau kecuali kawan2 yang rapat je...
Kenapa?
Malas nak buka mulut.Malas nak dengar pendapat orang...
Aah!cuba makan ini cuba makan tu..
Semua tu buat kite binggung.

Sahabat hanya balas msg kat teman...sabar,jangan putus asa.Jaga anak tu...jangan sampai jiwanya terganggu.
Tenang kan?Jawapan yang simple dan menenangkan.
Teman msg kat suami,kebetulan masa tu dia di luar kawasan,suami tak bunyi apa juga...diam membisu,teman tahu.....suami bukan tak suka,tapi...blur.Dek kejutan tiba2.
Selalu teman doa supaya kami tak di duga dengan sesuatu yang berat2,mohon ALLAH kurniakan rezeki kesihatan buat kami.
Tulah......ALLAH sememangnya ingin menguji...5 minggu yang Doktor suruh teman tunggu sebenarnya makin hampir.Seminggu dah berlalu,seminggu akan menjelang..
Semua tu buat teman tawakkal pada ALLAH.
T…

MINYAK NAIK LAGI

HAHAHAHA..

Bila minyak naik lagi,rakyat dah tak terkata apa2.Kerajaan makin menjadi jadi! Naik minyak maka naiklah semua. Kerajaan tetap begitu.... kerja senang naikkan minyak,naikkan cukai.. Kerajaan alaf baru... Tak ada otak,tak ada perasaan timbangrasa,tak ada ihsan,tak ada daya usaha nak majukan negara. Yang mereka ada hanyalah menyalahkan rakyat,mengata rakyat,mengutuk rakyat dan mengenekan rakyat.
Ustaz kata bala ALLAH beri bukan sahaja melapetaka bumi,pemimpin yang zalim antara bala yang ALLAH hantar buat kite... ALLAH beri kite bala untuk sama2 kongsi. Sama2 rata sama rasa..
Yang pasti bala manusia lebih dahsyat daripada malapetaka bumi. Malapetaka bumi hancur terus! Bala manusia...macam anai2,sikit2 lama......meletup pecah di dada!

BERITA PALING MENYEDIHKAN..

BILA ORANG TERSAYANG DIKAITKAN DENGAN KANSER

Selasa lepas,anak teman ada temujanji dengan Dr Mohan di Pantai Hospital.Teman hantar dan tinggalkan dia sebentar..
Lepas dapat rawatan,teman datang ambil dia depan Hospital.
Teman tengok dia nangis,teman tanya kenapa nangis?
Dia geleng je...
Teman gelak2,teman tanya lagi...kenapa nangis?sakit ke?
Dia geleng....mata bergenang air mata..
Teman ajak minum,dia geleng...
Balik lah ibu....
Teman jawap....kenapa?jomlah minum.
Dia diam je....

Petang...teman nampak dia menangis lagi..
Teman call suami diam2,teman kata..anak dara kamu manja betul.Bukak plaster pun nangis.
Suami gelak je...
Teman call kakak...anak aku manja betul!nangis sampai ke petang!
Gelak sama2 ingatkan kemanjaannya.
Kakak kata...anak dara!kalau dah kahwin nanti cekal le dia.

Semalam....dia pergi lagi ke hospital.Teman tanya...nak ibu ikut?
Dia jawap suka hati ibu...
Dek hati ibu,teman ikut juga...
Sampai di kaunter,nurse ajak kami ke bilik tingkat bawah.Teman ikut je...
Tanya d…

ISU NAJIB ALI KUTUK NAJIB RAZAK

SEMUA RAKYAT MALAYSIA RASA TERHINA?SEMUA?
BIAR BETUL?

“Najib slams… for threatening Malaysia progress” dan perkataan yang tertinggal itu adalah `fake news‘.

Bermula dari sini,Najib bersama rakan2 dalam rancangan  OK CHOPE mula memperkatakan perihal Najib Perdana Menteri Malaysia yang sememangnya kite sendiri sebagai rakyat Malaysia sgt2 mengetahui apa yang di maksudkan oleh mereka.
Rasa di hina?
Bagi teman...tak tercuit langsung!teman bukan Najib,teman bukan PM,teman bukan individu yang makan duit derma 2.6B tu.
Kenapa kite mesti melenting?
Najib Ali atau sesiapa pun akan berbicara macam tu sebab.....cerita2 PM kite dah keluar satu dunia.
Orang Afrika pun dah tahu!
Tak boleh di sorok2kan lagi...

Isu2 tentang Najib,bukan Najib Ali je yang cakap2 pasal dia...
Kite pun sama kan?Hari2 kite dok kata pasal dia...
Masalahnya....
kenapa le orang keliling sibuk mempertahankan dia...
Patutnya diam je,ikut perangai PM kite tu...sebarang isu,tiada maklum balas dari dia...
isu2 terhangat akan terbiar tak berjaw…

CELOTEH ANAK

PENGALAMAN BERPISAH DENGAN IBU

Satu hari,anak teman bawa borang kebenaran untuk sertai kem Puteri Islam.
Teman awal2...reject.
Tapi...ayah dia pulak sibuk beri kelulusan.Katanya...biarlah,seronok untuk dia...
Kakak dan abang2 pun tak berapa suka dia serta program tu...
Abang kata...ada hantu..
Kakak kata...ibu ni,cikgu sekarang bukan boleh percaya sangat.
Semua tu bukan alasan permohonan di tolak,tapi buat teman...inilah kali pertama dia keluar rumah tanpa ibubapa.

Hari yang ditunggu tiba....
Awal2 dia pesan suruh teman kemaskan baju.
Teman kata..tulis list,nanti ibu lupa...
Dia pun menulis panjang lebar senarai yang patut di bawa.
Seperti biasa....roti,biskut antara bende yang wajib di bawa.
Ibu!cikgu kata jangan lupa bawa bantal buat alas kepala.Ibu!Kiteorang tido dalam khemah.Bla.bla bla...
Macam2 di pesan macam le nak tinggal sebulan!

Suami kata..seronok....sebulan tak habis cerita.Kalau tak pergi silap2 boleh bergaduh!
Kenapa pulak?tanya teman..Suami kata..yalah,kalau dah kawan2 …

THYROID

ILMU BARU LEPAS ANAK SENDIRI TERKENA..
(Copy artikel je....TQ my friend)

Tiroid adalah kelenjar berbentuk rama-rama di bahagian depan leher. Ia menghasilkan hormon yang mengawal kelajuan metabolisme anda iaitu sistem yang membantu badan menggunakan tenaga. Kelenjar tiroid (thyroid gland) melalui hormon yang dihasilkannya mempengaruhi hampir kesemua proses metabolik di dalam badan kita. Kerapkali berlaku gangguan atau masalah tiroid yang bermula daripada masalah yang kecil iaitu kehadiran bengkak kelenjar tiroid (goiter) yang tidak membawa bahaya serta tidak memerlukan rawatan seperti penyakit kanser yang mengancam nyawa.

Antara penyakit tiroid yang paling kerap dialami adalah pengeluaran hormon tiroid yang TIDAK NORMAL. Terlalu banyak hormon tiroid akan membawa kepada penyakit yang dipanggil sebagai hipertiroid (hyperthyroidism), sebaliknya terlalu  sedikit pengeluaran hormon tiroid pula akan menyebabkan masalah hipotiroid (hypothyroidism). Jom kita tengok apakah simptom-simptom dan car…

HANTU RAYA

BENAR ATAU BOHONG

Semalam,seorang rakan sampaikan cerita pasal Hantu Raya.
Salah seorang kawan ada bela hantu tu hasil pemberian bonda tercinta.
Teman tanya mana tau?
Sahabat jawap.....sipolan cerita semalam.
Teman ngilu perut dengar.Se umur hidup teman tak ada cita2 nak jumpa benda2 macam ni..
Bagi teman...lantak kaulah hantu,ko nak terbang ke nak melompat ke....suka hati!janji jangan kacau aku sudah!

Macam mana pulak si polan boleh tahu?
Sahabat jawap si polan tu datang rumah kawan kite tu,nampak ada lembaga balik pintu.
Teman tanya lagi macam mana pulak si polan tu boleh nampak?
Sahabat jawap si polan tu kan boleh nampak bende2 ghaib ni..
Teman lupa...si polan yang di maksudkan tu memang ada kebolehan tengok2 bende2 ghaib ni.Selalu dia kata aku ada saka,aku boleh nampak bende ghaib ni.
Entah ya entah tidak...lantak lah!malas nak tahu...

Si polan tu tanya....ada orang kat belakang pintu tu.Agak kau membela ke?
Rakan teman tu lurus orangnya...terus ngaku...mak aku bagi,mak aku kata u…