Posts

Showing posts from May, 2017

ORANG CINA BAWA ANJING MAKAN MCD

Image
TERSALAH SUKA NAMANYA..

Isu lama...
Dah ulang2 kali berlaku..
Bawa anjing gi Tesco,bawa anjing makan makan...
Semua tu orang Cina dah selalu buat...
Mungkin mereka lupa atau pura2 lupa.Hanya ALLAH yang tahu.

Untuk pengetahuan semua...orang islam di larang memegang anjing kecuali dalam saat di perlukan.Sebagai contoh ada seorang anjing jatuh longkang.Tiada siapa yang ada kecuali orang islam.Dia wajib membantu dengan apa cara sekalipun sebab anjing tu dalam kecemasan.
Dia kena pastikan anjing tu selamat.
Caranya...Jika ada masa,cari alas tangan...contohnya plastik atau kain untuk alas tangan.Jika tiada benda2 macam tu...dia di bolehkan untuk pegang terus!
Asalkan anjing tu selamat dan tak mati.
Selepas tu dia perlu samak dan masalah selesai.
Jika anjing tu dalam keadaan kering dan tangan orang islam tu juga kering...tiada masalah,tidak perlu di samak tangan orang islam tu.
Islam cukup ringkas..
Tiada masalah yang tak boleh diselesaikan.

Untuk pengetahuan kawan2 cina...pegang anjing lebi…

ISU THE STAR PAMER GAMBAR ORANG ISLAM SEDANG SOLAT

Image
TARAWIH DI MASJID-DI KETEGORIKAN SEBAGAI PENGANAS
Akhbar ni dah keluarkan gambar muka depan orang islam sedang solat tarawih,malangnya gambar tu di letakkan bawah tajuk MALAYSIA TERRORIST LEADER.
PATUT KE? The Star bukan akhbar luar negara,bukan akhbar setahun dua... Tapi akhbar tempatan! Sanggup dia jadikan tajuk macam tu kat hari pertama bulan ramadhan yang mulia ni. The Star sepatutnya lebih peka,sebab dia bukan akhbar cikai! Akhbar lama yang terbaik.Banyak isi kandungan The Star menarik2 semuanya.Nak cari kerja pun banyak kat The Star.Pendek kata orang islam antara pembaca utamanya. Jadi... Kenapa dia keluarkan tajuk macam tu? Tak sengaja atau sengaja...itu bukan masalah lagi.. Yang penting... Mengapa? Sepatutnya....di awal2 bulan ramadhan,The Star keluarkan lah tajuk2 lebih baik dari ini...sebagai menghormati sesama kite. Kite bukan duduk di sini hanya setahun dua lagi...tapi...berketurunan lamanya lagi. Anak2 cucu cicit perlu di tanamkan semangat setia kawan,semangat perkauman y…

LEPAT PISANG

Image
KUIH PALING MUDAH TAPI SEDAP....TAK TERHINGGA!

Tetiba teman teringat nak buat lepat pisang.Umo nak masuk 50thn,ini kali pertama teringin nak masak sendiri lepat pisang.

Teman tanya kakak,dia ajar lebih kurang...
Dek teman dah tua,sekali ajar terus masuk akal!
Mula2 lenyek pisang...semua bancuhan main agak2 je.
Lepas tu,masukkan tepung ubi 2 sudu camca teh,tepung gadung main agak2,jangan kurang nanti lembek,jangan lebih nanti keras!
Letak santan barang 4 sudu besar.jangan banyak sangat nanti.....jadi bubur!
Letak kelapa parut.Samada nak gaul atau nak jadikan inti tengah2 lepat,ikut suka hangpa lah!
Sebelum tu kelapa tu gaul sikit dengan garam ya...
Jangan lupa campakkan sikit garam,kalau tawar letak gula ya...
Teman tak tambah gula sebab air kencing dah termanis!makanya.....apa yang adalah!

Layur daun pisang...untuk apa?mudah lipat nanti.Jangan lupa lap bersih2...
takut ada tahi cicak!
Panaskan kukus....bungkus adunan tadi jadi macam lepat pisang dan kukus.
Lebih kurang 10 minit ikut ke…

SEMANGAT PESAKIT KANSER

Image
BENAR2 MENGAJAR TEMAN.....REDHA

Dia kawan adik2 teman....10thn lalu,dia di sahkan kanser payu dara.Melaunglah dia keseorangan..
Tidak keluar rumah,terperap dalam bilik menangis sendiri.
Mula2 tahu,dia pergi buat memmogram di kala kempen bermula.Dia menyusur bersama rakan taulan,pergi sekadar suka2.
Tak terfikir dia adalah mangsa kanser yang senyap membiak dalam tubuhnya.

Di sahkan pesakit kanser payu dara tahap ke 2,dia tak boleh terima,dia menangis siang malam.
Berkat doa keluarga ,rakan taulan...akhirnya dia REDHA..
Dia mengikut proses rawatan yang sepatutnya...
Syukur alhamdulullillah..dia kembali sihat.

Kelmarin dia order penutup balang dan tudung saji dari teman...
Dah lama menyepi,tetiba dia muncul..
Dari gayanya...dia sihat,dia gembira...

Baru sat,teman berbual dengan kakak..
Dah hantar barang tu kat dia?
Kakak jawap dah,aku hantar sendiri.
Teman tanya lagi...dia kata apa?
Kakak jawap dia kata cantiknya!dia suka.
Teman tanya lagi...okay kanser dia?
Kakak jawap tak okay,kanser t…

PROJEK RAYA 2017

Image
TERUJA TEMAN DI BUATNYA

Sebelum puasa,teman dah kata...kalau nak tempah apa2 pun,kena sebelum puasa. Nampak gayanya...semua sepi tanpa berita. Teman ingatkan lagi...kalau boleh sebelum puasa ya,saya nak pii tadarrus atau nak luangkan masa untuk mengaji. Semua sepi dan beku...
Teman habiskan sisa2 order lama..Teman nak kemas kaler bagai.Teman nak tutup kedai. Tup2... Ada order baru masuk...240 biji penutup merah di hantar dari selatan tanahair. Penutup2 tu teman deco cantik untuk di buat hamper saya. OMG!dugaan mula datang... Antara ibadah bulan puasa atau mengejar rezeki dunia. OMG!otak hati keinginan mula berbalah..
Teman ambil keputusan...setengah teman buat,setengah lagi teman beri pada kawan. Berdecolah teman siang dan malam.. Sehari lagi sebelum puasa,datang lagi 200 penutup balang untuk teman deco... Dalam hati...ini dugaan atau ujian dari ALLAH. Teman dah janji nak lebihkan ibadah.Dalam waktu yang sama.... Rezeki datang mencurah curah... Siap yang tu,esok lusa datang lagi yang …

SALAM RAMADHAN 2017

BUAT SEMUA RAKAN TAULAN
Seperti biasa.. Selamat menyambut ramadhan... Tahun ni macam tahun2 lalu,cuma agak hambar sikit. Kalau dahulu kala....2 bulan sebelum teman dah tempah baju,tempah langsir...Tapi....tidak tahun ni,2017...sangat memeritkan. Syukur Malaysia masih aman... Walaupun gawat,teman dan semua orang masih mampu beli makanan. Sebab tu...kite semua masih bertenang. Pak Menteri masih mampu mencanang kebaikan walaupun indah khabar dari rupa.
Seperti biasa... Sambutan ala kadar.. Anak2 tertanya tanya...tak ada baju ke? Teman jawap gawat! Anak2 besar yang pandai melawa bertanya hari2!tak ada baju baru ke bu? Teman jawap tak ada,pakai baju2 yang ada... Dengan muka kecewa,dia berlalu... Alahai...anak2..gawat...tak payah lah berbaju baru tapi hati gundah gulana.
Pandang suami,pandang masa depan....syukur ALLAH masih beri kite makan.Walaupun tak berbaju baru,tapi kite masih kenyang.Kite masih selesa...dirumah berbumbung genting. Bersyukurlah....
Sana sini rakan taulan mengeluh... Se…

17HB MEI 2017

KEPUTUSAN PENUH CT SCAN ANAK DARAKU...

Pagi2 lagi hati tak keruan...
Harap2 semuanya okay2 belaka.
Duha teman di iringi dengan doa agar dia selamat.Tiada kanser bersarang dibadan.
Pukul 12.00 kami menyusur ke Hospital,Doktor dah tunggu..
Temujanji sepatutnya 11.30 tapi dek perjalanan dari KL yang jauh.Maka terlajak setengah jam kemudiannya.

Segalanya begitu pantas,selalu teman doa agar ALLAH kurniakan kesihatan yang baik buat kami.Jauhkan kami dari perkara2 yang buruk dan dekatkan kami kepada perkara2 yang baik.
Selalu teman mohon agar ALLAH ampunkan dosa kami.
Selalu teman doa agar ALLAH mudahkan segala urusan.
Selalu teman doa agar ALLAH sentiasa tunjukkan jalan yang benar buat kami.
Selalu teman doa agar kami sentiasa ada dalam agamanya hingga akhir hayat kami.
Selalunya...itulah antara doa2 yang teman minta.

Selamat pagi....
Kami bertukar salam...
Duduk dan merehatkan minda.
Kata doktor...setakat ni,keputusan baik,keseluruhan sangat baik.Tiada lagi kanser dalam badan atau di mana2…

IKAN MASIN IKAN BILIS PANGKOR

HARGA MAHAL NAK MAMPUS!

Dah 10thn teman dok kat area pengeluaran ikan segala ikan kering di Perak.
Dalam tempoh tu,macam2 rungutan yang teman dengar...
Terbaru,kawan maii datang jalan2 ke Pangkor,macam biasa....balik mesti beli ikan bilis.
Teman tanya beli ikan bilis?
Dia jawap beli!tapi mahalnya..sekilo RM150?betul ke?
Teman terpegun sejenak..mak aiiii tak pernah pulak jumpa harga ikan bilis macam tu punya mahei!
Teman geleng kepala...ish,ish ish..mahalnya...Tak kurang ke?
Dia jawap dah minta kurang tapi biasa lah,tak dapat.
Teman tanya beli kat mana?
Dia jawap kat kawasan Jetty Pangkor.
Teman kata ooooooo patut le mahal,kawasan sembelih leher tu...kenapa tak beli kat tanah besar?
Kawan jawap tak tahu....
Teman pasti kawan tu kecewa.Teman pasti rasa ralat penuh di hati..
Apa nak buat...kawasan air lalu,memang macam tu....

Semalam,teman pii beli ikan bilis untuk kekawan..
Teman tanya ada ke ikan bilis paling mahal?
Mereka jawap ada!tu aah!pakai muncung je mereka tunjuk kat teman..
Sek…

KANSER

PERKATAAN YANG MENYAKITKAN PERASAAN

Biasa teman dengar orang kata perkataan tu...
Dia kena KANSER,si polan kena KANSER LAH....
Pendek kata...minta ALLAH jauhkan dari kite semua.

Punca?
Banyak sebab...pemakanan dan keturunan.Zaman sekarang,keturunan bukan lagi penyebab...tapi banyak pada pemakanan.
Tak tahu kenapa?
walhal....kite2 makan bende yang biasa2 je...

Awal tahun ni,anak teman kena Thyroid,orang kata biasa tu...
Ramai yang kena dan okay..
Hati senang mendengarnya...Hati lapang selapangnya...
Biasa dan normal...

Pada hari sebelum operation,Xray ada tunjuk sikit bintik2 kat sekitar Thyroidnya..
Kata doktor tu...yang ni Thyroid dan yang paling kite bimbang...yang bintik2 ni mungkin sel Kanser.
Hari tu..teman cukup marah!
Teman kata...tak pasti jangan kata apa2 dulu..
Kanser bukan kudis...
Kanser satu perkataan yang sangat menakutkan tau tak Doktor?

Seminggu lepas tu...Doktor sahkan,apa yang di kata telah di kotakan..
Itulah penanda awal Kanser Thyroid..
Lutut rasa nak lembek!kaki …

HAFIZ BUNUH DIRI

GANTUNG GUNA TALI SAMPAI MATI..

Siang tadi teman terrrrbaca kisah sedih ni...
Seorang kanak kanak umo 12thn mati gantung diri
Teringat 10thn yang lalu,seorang kanak2 umo yang sama mati gantung diri.
kenapa?
Teman tak pasti....
Tapi...pernah tanya ayah arwah..
Ayahnya sendiri tak tahu,yang pasti ada 2 kejadian yang mungkin buat anaknya sakit hati.
Pertama....baju sekolah tak basuh,dan si ibu berikan dia baju tahun lalu...
jawapnya badan size L baju size XS..
Dalam marah2...dia pergi juga ke sekolah.
Ke dua...songkok tak hilang dan si ibu berikan songkok siayah.kebetulan si ayah pemndu van,dek lambat,dia di tinggalkan.
Maka cutilah dia pada hari itu.
Si ibu berniaga makan di kedai berhampiran rumah.
Si ayah bawa van angkut budak2 sekolah.

Kata ayahnya...saya ralat sebab...dia gantung diri dengan tali yang saya bawa dari kampung.Tali tu orang buat ikat lembu korban.Saya kutip dan simpan dalam van.
Pada hari kejadian...dia tinggal hanya berdua dengan adiknya.Ibu ayah masih di kedai...
Aya…

BILA LELAKI CURANG...

PEREMPUAN SANGGUP POTONG APA SAJA..

Banyak video terkini,perempuan menganas potong kemaluan suami dek curang.teman baru je menonton,youtube dari Thailand.
Seorang lelaki menahan kesakitan bila kemaluan dia di potong sampai putus!
Termenung sat tadi...
Macam gitu sekali?
OMG!tegarnya kau wahai isteri...
Kalau marah sekali pun....jangan lah potong kemaluan suami tu...
Kesian...nak kencing macam mana?Mahu bawa plastik ke hulu kehilir...
ish,ish,ish....

Sahabat kata u pandai cakap le,u tak kena!
Okay...teman setuju,berat mata memandang,berat lagi bahu memikulnya.
Dek cemburu,sakit hati..kite boleh buat apa sahaja.
Tulah hakikatnya,lelaki jangan main2,ini bukan amaran tapi kenyataan.Perempuan berani lakukan apa sahaja.

Teman tak setuju sebab......tak sanggup tengok darah.
Sahabat kata kite tak kena,kalau kena batang hidung.Bukan tengok darah,minum pun kite sanggup!
OMG!begitu sekali ke?
Loratnya...

Teman tak setuju sebab....ustaz selalu kata suami anak2 hanyalah hiasan dunia yang melekakan…

PEMANDU CINA KENA BELASAH GARA2 BUNYI HON MASA ORANG SOLAT JUMAAT

Image
AUSTIN PERDANA JOHOR



Video terkini paling hangat.Belum pernah di lihat walaupun masalah ni dah lama bersarang di hati masing2.Boleh di ketegorikan tindakan berani yang paling gila dan bodoh.Perbuatan yang benar2 mencabar kewibawaan kite umat islam.

Seorang lelaki cina bunyi hon banyak kali masa umat islam sedang solat jumaat.
Bayangkan....masa kite sedang dalam solat,bunyi hon bertalu2...phong!phong!phong!
Tak kire le atas alasan apa sekalipun!jadi satu kesalahan besar.....menganggu orang lain sedang beribadat.

Bayangkan...ketika orang India tengah berarak bawa patung bagai,kite bawa kereta masuk kawasan sesak dan bunyikan hon kuat2.Wehh!diaorang kalau berarak pun lambat!singgah satu rumah ke rumah yang lain untuk beri api dari India sana.Bayangkan....bawa patung bagai dari segala macam pelusuk.Belum lagi pecah2 kelapa,sepah2 jalan...
Citra..itu api apa?
Dia jawap ooo itu api dari India sana kak,api dari kuil terbesar dari India sana.
Teman biasa hanya jawap oooooooo..
Dalam hati...bo…

INDIA DAN TAR

BERPISAH TIADA...

Ting Tonggggg
Ting tonggggg..
Teman turun selak langsir,nampak seorang lelaki India depan pintu pagar.Teman biar je..
Teman nak dia pergi sendiri tanpa di suruh.
Malangnya...Ting Tonggg...Ting Tongggg...
Nampak gayanya dia tak mahu pergi selagi tuan rumah tak jenggah muka.

Ya ada apa?teman bertanya..
Akak...saya ada tar lebih,bikin jalan sebelah.Esok ini jalan juga tar,Kakak kena buat ,kalau tidak nanti tara cantik.
Teman dah masak,bab tar2 bagai...Teman jawap tak nak lah...
Dia tak putus asa,dia cakap lagi...
Tara mahal kak,murah2 kire..
Teman jawap,tak nak lah!malangnya dia masih terjegat depan pintu pagar..teman dapat idea...
Majikan tiada di rumah,saya  pekerja saja..
Spontan keluar slange Indon.Spontan tu juga teman rela jadi amah di rumah sendiri.
Dia kata...akak jangan tipu saya lah..sambil ketawa..
Teman tak jawap,teman buat muka serius.Teman tak mahu berurusan dengan dia..
Pada teman...pembuat tar ni banyak yang tipu.
Bukan murah,tapi mahal!
Dah selalu kena …

THAQIF

MATI DI SEBAT ATAU ADA SESUATU YANG KITE TAK TAHU...
SEMUGA ALLAH PERMUDAHKAN SEMUA URUSAN.

Gempar!seorang kanak2 berusia 11thn,mati di sebat warden.
Sahabat tanya ya ke?macam tak logik lah pulak.
Teman pun sekepala,mustahil sebatan dengan getah paip pada kaki boleh mengakibatkan kematian?
Entahlah...ALLAH jua yang maha mengetahuinya.

Rentatan cerita...
Anak kecik ni gembira pada awalnya kerana itulah cita2nya...ingin jadi Al Hafiz.Mengafal Al Quran dan membawa ibubapa masuk syurga.
Tulus suci niat hati anak kecik ni...Untung ibubapa,dapat anak macam tu.
Bukan bermakna teman tak syukur...Anak2 teman baik2 juga.Cuma akalnya tak sampai ke situ.Nak gi sekolah pun bersuruh!malas sungguh!dalam seminggu mesti sehari dua tak maiii sekolah agama..
Antara sebab lambat balik sekolah pagi yang banyak aktiviti tu.

Lagi cerita duka Thaqif,ibubapa jumpa catatan pilu merintih sayu untuk di bawa keluar dari asrama tu.Memohon agar ALLAH buka pintu hati ibubapa untuk bawa dia pulang,sekaligus,tukarkan …