Posts

Showing posts from August, 2017

50 SENARAI PRODUK KOSMETIK BERACUN DAN TELAH DIHARAMKAN OLEH KKM

ADA RACUN DAN MERKURI BAHAYA

Teman kongsi ya...untuk rujukan bersama... Dah sekian lama baru di sahkan beracun!OMG!teman pernah pakai salah satu darinya. Mujur tak tinggal kesan kat kulit muka. Setahun juga teman memakainya,lepas keluar ura2 beracun teman dah STOP!

Berikut adalah 50 senarai yang di keluarkan oleh KKM: 1. Khazanah White Pembersih Wajah
2. Gloskin Krim Malam & Siang
3. Reena’s Astringen Lanjutan
4. Skin Desires Deep Whitening Cleansing Milk
5. EETYE Whitening Cream
6. O’Lynn Skin Lightening Cream
7. Hans Beauty Flawless Day Cream
8. Hans Beauty Flawless Night Cream
9. Hans Beauty Treatment Toner
10. AS Beauty Night Cream
11. AS Beauty Day Cream
12. Golden Horse Herbal Milk Lotion
13. Golden Horse Bio C omplex Cream
14. Dermaceutic Spot Cream
15. Dermaceutic Spot Peel Cream
16. Yellow Cream (Krim Ku-Neng)
17. Dnars Magic Gold Foundation
18. SF PROTECT & PERFECT DAY CREAM
19. Sensual Meiji Skin Renewar Cream
20. Acrena Pure Herbal Papaya Soap
21. White Complex
22. …

PULUT ZARINA ZAINUDDIN

SENGAJA DITEMPAH UNTUK JUMPA DIA...

Bila dok ramai2,akan keluar segala macam berita hiburan sensasi.Selain tu,isu2 politik,ekonomi seiring dalam borak kami.
Salah seorang tersebut pasal Zarina Zainuddin...
Cerita buruk cerita baik semua keluar...
Oppss!sorry...tak mengumpat ,reality hidup dia masa tu...

Sampailah tajuk anak2 dia yang autisme.Menurut berita kedua anak dia bermasalah.Hari2 dia sabar jaga anak2 tu.
Hari2 ada je video baru kisah anak2 dia meragam jika tak layan kehendaknya.
Kita semua hanya mampu kata kesian.......

Dia ada jual pulut Mak Cik kata anak saudara
Teman balas ya ke?tak tahu pun..sedap ke?
Anak saudara kata dengar orang kata sedap!
Pandang kakak...Jom!kite tempah.Kite rasa pulut retis pulak.
Mesti glamour.....

Teman call,suara Zarina di hujung talian...
Assalamualaikum Zarina...
Waalaikumussalam...jawapnya..Suara dia sama,macam dalam TV..
Akak nak tempah pulut boleh?tanya teman.
Maaf kak,order dah tutup,esok kami ada jualan di MSU sempena konvo,akak datang sana…

MAK JATUH.

BERDOSAKAH KAMI?

Semalam,dalam whatsApp keluarga,gambar mak lebam dikedua dahi terpampang depan skrin h/phone.
SubhanaALLAH!
Kenapa?teman bertanya dalam hati.Jawapan yang teman dapat...mak jatuh bilik air.Tapi aku macam tak caya je...kata kakak
Teman jawap betullah,kalau jatuh bilik air kenapa kiri kanan lebam?
Kakak kata tu lah pasal!tapi mak tak nak buka  cerita.Dia tutup mulut rapat2.
Puas pujuk,mak tetap kata mak jatuh bilik air,ajak ke klinik tak mahu...Ajak ke hospital,lagiiiii le dia tak mahu.
Teman berbual dengan dia..mak kenapa?
Mak jatuh bilik air...mak terlanggar baldi tu.
Teman kata tak kan lah mak jatuh bilik air sampai lebam kiri kanan.Cuba mak cakap betul2,kalau bilik air tu licin nanti kiteorang buatlah sesuatu.
Mak diam....pergi lah klinik mak pujuk teman.
Mak jawap sikit je.....tak apa lah...
Tulah mak teman,suka sembunyikan rasa sakit.

Hari ni lebam tu makin ketara.Dah macam mata Anwar Ibrahim kena tumbuk dengan ketua polis je..
Pujuk lagi...pergi klinik lah mak...

ISI SEBUAH BUKU...

Image
TERCATAT BERIBU PENGETAHUAN

Teman kenal dia dah lama..
Kami sama2 pindah menetap di satu kawasan di pinggir lebuhraya Negeri Di selatan sana.
Kami sama2 meniti usia membina keluarga..Dari anak2 kecil hingga masing2 punya anak dara dan anak teruna.
Dari anak kecil hingga sekarang kami  masih berhubungan walaupun tak semesra dulu.

Awal 2000,tak pasti tahun bila...sebab lama dah..dia menunaikan umrah bersama isteri.
Sepulang dari sana,kami ziarah dia.
Masa tu,teman perasan,dia begitu seronok bercerita.Macam2 hal dia ceritakan pada kami suami isteri.
Malangnya,kami hanya mampu dengar dan tak dapat nak menghayatinya bersama.

Selepas tu,teman pindah ke utara.Maka terputuslah hubungan.Kami jumpa balik melalui FB.Ada banyak baik FB jika kite betul2 menafaatkannya.Ada banyak buruk FB jika keburukan yang kite mahukan.
Hubungan tetap berjalan baik.

Satu hari dia hantar pesanan ringkas...
Dalam diam dia menulis buku.Kali ini pengalaman menunaikan umrah di kumpul dalam sebuah buku bertajuk Jom Hid…

STATUS FB

KADANG2 MENJADI PUNCA KERETAKAN HUBUNGAN RAKAN TAULAN

Dalam ramai2 rakan taulan,teman ada seorang kawan status maknyah.
Kami rapat juga,cuma dek kejauhan,hubungan tu sedang2 sahaja.
Dalam ramai2 rakan juga,ada seorang dua yang suka keluarkan status mak nyah.Terutama isu2 si sajat yang merepek meraban tu.

Teman taklah baik sangat,tapi cuba jadi baik dalam urusan dunia.
Dalam FB tu teman ada 2 atau 3 orang golongan Nyah.Maka sebab tu,teman cuba elak dari mencuit isu2 kebapukkan.Demi mereka.
Isu Sajat,isu siapa sahaja yang bergelar Nyah tak mungkin teman kongsi atau like sebab....
Teman tak tahu penerimaannya.
Mungkin akan jadi gaduh pulak.

Baru sat....ada seorang rakan msg teman...Katanya...
Kau baca tak status si polan tu?Minggu lepas dia keluarkan isu bapuk mati kemaluan keluar ulat.Hari ini dia kongsi pulak isu Si Sajat.
kenapa dia tu?Kawan kite tu marah tau!dia kata....kenapa perlu share isu2 macam tu.
Jujur nak kata..teman tak tahu apa2.Belum buka FB pun...
katanya lagi...cuba kau …

CERAI BERAI

HANYA MENYUSAHKAN ANAK BINI

Teman ada seorang kawan berbangsa cina.Orangnya lembut beranak 3.
Teman kenal dia dah 4thn.Itu pun melalui anak2 kat sekolah.Anak dia sama kelas dengan anak teman yang bungsu.Oleh kerana hari2 nampak,tak kenal nama tapi kenal rupa adanya.

Petang tadi,teman jumpa dia seorang.Senyum dari jauh.
Masa nak balik,teman sapa dia...
Borak lebihkurang....bertanya khabar lebihkurang...
Dia tanpa di suruh mula buka mulut...
Sekarang saya sudah,Saya sudah kerja.
Teman tanya ya ke?dulu u tak kerja kan?
Dia angguk...saya sudah cerai.Suami sudah kahwin lain tinggalkan saya dengan 3 anak.
Teman diam,dalam hati....ingat orang melayu je ada kes macam ni,orang cina pun ada juga?
Dia sambung lagi,saya sekarang kena kerja,suami sudah hilang dengan perempuan Viatnam.Tak ada kasi saya wang.
Teman tak terkejut,di pekan ini,perempuan cina paling takut perempuan luar,Vietnam atau Cina tanah besar yang datang berduyun duyun mencari laki di sini.
Jiran teman pun cerai,kahwin orang Viet…

TRIP KE BANDUNG

AKHIRNYA...SHOPPING SAKAN KITE!

Nak raya mana?tanya teman pada kakak.Selalunya kami beraya dirumahnya memandangkan emak ada kat sana.
Kakak jawap kite keluarlah!malaslah nak dok rumah.
Teman mati akal!alamat!nampak gaya tak raya le kite.....huhuhu..
Kena bergulai sendiri le jawapnya.

Beberapa hari lepas,kakak teman call,kite gi jalan2 lah!tarik beg troly pun best juga.
Maksud dia nak FLY di awan biru le tu...
Teman jawap okay juga....JOM!
Plan lebih kurang,terus  check tiket paling murah dan destinasi paling murah.
Anak teman jawap Indon je le...
Kami sepakat kata Okay!JOM kite ke Indonesia.
Terus cari flight.....sap sup sap sup.....
BANDUNG MU TUNGGU KAMI DATANG!

Di sebabkan lagi 2minggu trip kami,harga tiket agak mahal jika kite bandingkan beli 2 bulan yang lalu.
Sahabat tanya u dapat berapa?
Teman jawap RM650 sekepala
Sahabat jawap mahal tu!boleh dapat lagi murah!
Kadang2 para sahabat tak faham,lagi murah bermakna perancangan cuti ni dah d buat setahun yang lalu.Tapi trip kami ni 2…

SIKAP KITE

IBUBAPA ALAF BARU

Baru2 ni Pihak Sekolah Agama anak,buat undang2 baru...
1)Kedatangan mesti sebelum pukul 3.Pada bulan april,teman dah bincang dengan pihak sekolah tentang masalah ini,jawapannya...baik Puan,asal datang....
Pukul berapa pun ok yang penting datang sekolah macam biasa.
Masalahnya sekarang....lepas pukul 3,pintu di kunci ketat2.
Terlambat seminit pun tak boleh masuk....
Sakit kepala ibubapa.....
Berdenyut denyut bila fikirkan semua ni...
Teman tanya...awat lagu ni Ustazah?
Kami sebenarnya...tak jadi masalah,tapi ada ibubapa yang tanya...begini ke sekolah agama ?tak ada disiplin.Pukul  berapa pun masih ada kanak2 sekolah berkeliaran.Ikutkan kami,kedatangan wajib pukul 2.30 tapi di sebabkan macam2 hal,kami longgarkan ikut kesesuaian anak2.
Masalahnya....kami tak mahu di pandang serong,Kami ada syarat2 atau undang2 sekolah.Banyak ibubapa tak ambil kisah,semua perkara ikut suka mereka.
Lagi satu anak2 yang datang lewat selalunya tercicir Puan,mereka bermasalah dalam pembelaja…

RUMAH SEWA ZAMAN SEKARANG

MAHAL NAK MAMPUS!

Anak teman nak mulakan hidup di kota metropolitan.Kota besar penuh cabaran.
Anak teman baru je habis belajar dan sekarang lagi praktikal.
Anak teman seorang gadis cantik kecil molek orangnya.

Sebagai ibubapa,kami akan pastikan dia menetap di tempat yang elok2.
Malangnya.....
kami tak mampu nak sewakan dia sebuah rumah kerana sewa rumah zaman sekarang mahal2 belaka.
Sudah menjadi trend,sebuah rumah di kongsi ramai2.
Setiap bilik ada nilaian tersendiri.Kalau sebuah rumah RM1500.00.Akan dibahagi mengikut bilik dan keluasan.
Kalau rumah tu ada kelengkapan tertentu,harga melambung sampai beribu ribu.
Ini semua harga rumah bertingkat tingkat.kalau rumah tanah,lagiiiiii le mahal!
Jenuh mencari kesana ke mari....
Ada sahaja yang tak kenan di hati.
Ada yang bercampur lelaki perempuan,ada yang bercampur bangsa dan macam2 lagi.
Semua ni buat hati teman tak keruan.
Susah hati ni.....teringat kisah2 gelap kat media2 masa....
Anak2 hidup di kota besar,hilang semua pegangan agama d…

KISAH HARI INI

MELAYAN SIKAP MANUSIA

Malam tadi teman pergi buang sampah kat pasar di pekan teman.Undang2 Majlis...daun dalam kawasan rumah.walau selai,kite kena buang sendiri.
Sebab tu teman malam2 buta cari tempat pembuangan sampah,kalau harap mereka angkut naik lori!mimpi siang hari lah....
Teman nampak beberapa orang sedang cuba mengangkat sekor anjing yang patah dek kecuaian manusia.
Dia patah ooo,kaki dia dua dua patah ooooo...Tu yang teman dengar.
Kesian?
MESTI!siapa pun yang patah,selagi dia makhluk ALLAH teman mesti kesian.

Pagi tadi,teman pergi pasar beli lauk,masa balik teman akan lalu tempat kejadian.
SubhanaALLAH!anjing tu masih ada kat situ,terkial2 nak keluar dari longkang tepi tandas awam.
Teman kata kat anak...eh!anjing tu ada lagi lah!Kesiannya....

Sebaik sampai rumah,teman call nombor MPM yang teman ada...
Mereka sambut baik dan bertanya tujuan teman menelefon mereka.Teman pun....bla,bla,bla...
Setelah panjang lebar bercakap....
Ooo....kalau masalah ni,Puan kena call nombor bla,bl…

ANTARA DUNIA DAN AKHIRAT

MANA SATU PILIHAN HATI

Tajuk teman ni tak selari dengan apa yang nak teman luahkan.
Teman sedar.....antara dunia dan akhirat,teman mesti kejar akhirat.Dunia hanya sementara,akhirat kekal abadi.
Dunia tempat persingahan sebelum kite ke alam barzakh.Sepatah kata ustaz teman.....jika kite kejar akhirat,dunia akan ikut kite,jika kite kejar dunia akhirat akan tinggalkan kite.

Kite bermula dalam rahim ibu 9 bulan 10 hari....kemudian kite menjalani kehidupan tak tahu sampai bila...Kalau ALLAH pinjamkan umo kite setakat 50thn.Sampai 50thn nanti,matilah kite.
Apa2 pun kite semua sentiasa mohon ALLAH panjangkan usia agar kite boleh beramal untuknya.

Atas sebab2 inilah!teman memaksa diri untuk meyekolahkan anak2 ke sekolah agama.Bukan untuk suka2 tapi terpaksa demi kebaikan.
Anak2 teman bersekolah agama sampai tamat.
Ramai kawan2 tanya kau hantar anak kau sekolah agama?
Teman jawap...hantar!nanti petang aku ambillah.
Soalan dari kawan2 anak kau tak penat ke?anak aku tak sekolah,kesian.....penat.

SISTEM MERIT DEMERIT SEKOLAH TERKINI

Image
KELAKAR BETUL!

Sistem persekolahan berubah setiap tahun,baik sistem pembelajaran mahupun disiplin murid2..
Berubah sepanjang masa..
Tahun ni lain,tahun depan lain..
Sehingga kite ibubapa jadi tak faham!

Sebelum ni,teman hanya dengar dan tak ambil tahu...
Pada teman...okaylah tu,paling tidak yang nakal kena rotan,yang baik dapat pujian.
Sahabat kata kena ambil tahu juga...
Teman besarkan mata...aduhai...dah tua2 macam ni,otak tepu!

Minggu lepas,teman ambil report kad si bujang yang dok asrama.
Keputusan sedang2 je.Anak teman tak genius,sama macam orang2 lain.
Puan nak lihat buku merit?
Teman jawap apa tu?
Cikgu tu jawap buku kelakuan anak2...
Teman angguk laju...okay juga.

Tunggu hampir 10 minit,buku di hulur depan mata..
Jujur teman nak kata...selama ni dengar je,teman tak pernah ambil tahu..
Selak cari nama dia...Muka surat 10 tertera Muhammad xxx xxxxxx...
List kesalahan dah sampai no 24.spontan teman kata mak aiii...panjangnya!
Cikgu senyum..
Teman tanya apa ni?
Cikgu kata...

Sistem…

BILA PASANGAN CURANG

JARANG ORANG AKAN BERTENANG

Sejak dua menjak,ramai pasangan kat mukabumi ni curang.Tak kire le artis vvip atau orang biasa.
Dah jadi trend,dan jadi biasa sampai kite tak pelik lagi.
Curang wujud sejak dulu lagi...
lelaki atau perempuan sama aje.Selagi ada keinginan,di situ ada jalan.

Kalau dulu,kes2 macam ni agak tersembunyi.Orang dulu buat dosa belakang2 tak depan.Orang dulu buat dosa sembunyi2,takut orang tahu walaupun hakikatnya....ALLAH maha mengetahuinya.
Masalahnya...orang buat dosa,biasanya tak ingat ALLAH.Buat dulu baru taubat.

Teman ramai kawan2 yang curang,ada yang ikut bekas BF ke Genting Higland.Tempat sejuk untuk memadu kasih.Seminggu ghaib!suami tak dapat kesan...
Anak2 apatah lagi!tau2 seminggu mama hilang ikut BF lama...

Ada yang curang bila rasa diri terabai dek bini yang sibuk mengurus rumah tangga.
Ada yang bosan sebab kat rumah tak ada keje...
Semua siap sedia sampai dok rumah mati akal.Anak2 orang jaga,masak memasak serah pada emak sendiri.Kebetulan emak tu segar …